سید حسن خمینی:

جامعه وقتی خوب می شود که تک تک ما خوب شویم

جامعه وقتی خوب می شود که تک تک ما خوب شویم

به گزارش سیاسی یادگار امام با تاکید بر این که امام حسین(ع) و یارانش عزیزترین دارایی خودرا دادند تا مردم از گمراهی نجات پیدا کنند و از جهل بیرون بیایند، اظهار داشت: اگر می خواهیم حسینی باشیم، باید خودمان را بجای بقیه بگذاریم. حکومت با مردم، مردم با مردم، رییس با کارمند، باید این قاعده را رعایت نمایند. در آن صورت اگر کاری را می خواستی انجام دهی و دوست داشتی فرد دیگری هم با تو این کار را کند، آنرا انجام بده.


به گزارش سیاسی به نقل از ایسنا، به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ظهر امروز در مراسم عزاداری روز اول ماه محرم حسینیه جماران، با تسلیت حلول ماه عزای سالار شهیدان، اظهار داشت: برای درگذشتگان در حادثه سیل اخیر که گرفتار این بلای طبیعی شدند، از خداوند متعال علو درجات، رحمت و غفران و همین طور برای لطمه دیدگان و بازماندگانشان صبر و اجر مسألت می کنم.
یادگار امام سپس در مورد مسائل در ارتباط با عاشورا، عنوان کرد: شاید با اهمیت ترین مسأله ای که در بحث پیرامون عاشورا، محرم و قیام سالار شهیدان(ع) مطرح است، پیگیری و بررسی چرایی این اتفاق باشد. این چرایی از چند جهت قابل بررسی است. یکی این که چه شد این اتفاق واقع شد؟! از رحلت پیامبر(ص) 50 سال قبل بود که این اتفاق افتاد؛ یعنی بازه زمانی طولانی ای نگذشته بود، اما انحرافی پس از پیامبر(ص) واقع شد که اوج آن در دولت اموی بصورت فاجعه آمیز رخ نمود و در شخصیت یزید جلوه گر شد.
وی با اشاره به اینکه تلخ ترین اتفاقی که در این دوره ممکن بود واقع شود داستان کربلا است، تاکید کرد: حادثه کربلا مسأله کمی نیست؛ گاهی آنقدر آنرا تکرار کرده ایم که در ذائقه ما آن تلخی لازم ندارد. این در شرایطی است که فارغ از مباحث دینی، تمام عزت عرب از پیامبر(ص) است و همه کسانی که به جنگ سیدالشهدا(ع) آمدند همان ظهر نمازی را خوانده بودند که مطابق سنت در تشهد «صلوات خدا بر پیامبر(ص) و آل او» گفته اند. در عین حال، در همان زمان یک نفر نماینده «آل پیامبر(ص)» است و آن هم حسین بن علی(ع) است که آنان مقابل او ایستادند و او را کشتند؛ بعد هم با آن وضع با خانواده و پیکرش برخورد کردند.
سید حسن خمینی ضمن اشاره به این که بُعد دوم بررسی واقعه عاشورا این است که «چرا حسین بن علی(ع) قیام کرد و ایستاد»، اظهار داشت: در این رابطه دو نگاه در طول تاریخ بوده است؛ یکی این که این یک وظیفه شخصی برای او بود و هیچ کس نباید از این کار تبعیت کند و الگو بگیرد. مثل اتفاقی که در مسیحیت برای عیسی(ع) افتاده و معتقدند عیسی(ع) کسی است که به دار رفته؛ یا مثل داستان ابراهیم(ع) که کس دیگری حق ندارد مانند او سر فرزندش را ببرد و ماجرا فقط منحصر به ابراهیم(ع) و اسماعیل است.
وی خاطرنشان کرد: در دوره صفویه برخی گفتند سیدالشهدا(ع) همان نقشی را دارد که عیسی(ع) دارد؛ یعنی همانگونه که عیسی(ع) در دنیا آمد و زجر کشید تا هرکسی گناه می کند را بتواند در آخرت از پل صراط عبور بدهد، سیدالشهدا(ع) نیز چنین نقشی دارد؛ او آمده که هرکس بر او گریه کرد، بخشیده شود؛ صفویان این برداشت را پررنگ کردند تا ثابت کنند خون حسین(ع) فدیه ای بود که قرار بود گناه امت را بشوید. بعد هم از آن نتیجه گرفتند که هر کاری می خواهی بکن، سپس یک «یا حسین(ع)» بگو و اینطور مشکل حل است! بر طبق این برداشت از عاشورا، هیچ کسی از آن واقعه امکان الگو برداری، اتخاذ وظیفه و درس آموزی نخواهد داشت.
یادگار امام تاکید کرد: اما وقتی سیر تاریخی قضیه عاشورا را که نگاه می نماییم، می بینیم که این گونه نیست. یعنی نه ائمه ما نگاهشان به عاشورا آنگونه بوده، نه بزرگان ما چنین اعتقادی داشته اند و نه دین ما اصلا چنین تصویری از شهادت یک نفر را می دهد و اساسا فدیه شدن برای دیگران را قبول ندارد. همانگونه که امام سجاد(ع) یک روز می گریست و می فرمود، خدای سبحان گفته آتش برای آدم های بد است؛ ولو سرور قریش باشد؛ و بهشت برای آدم های خوب است ولو عبد حبشی باشد.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(س) به صراحت می گویند مانند همه انبیاء و اولیاء؛ هدف، آرمان، علت و غایت قیام سیدالشهدا(ع) «دعوت به سمت خدا» و «دعوت به توحید» بود. این دو با هم فرق دارد. خیلی وقت ها امکان دارد خدا را قبول کنید ولی موحد نباشید؛ یعنی شما قبول دارید خدا هست اما معتقدید خدایان دیگری هم هستند. فرق مشرک و کافر این است که کافر اصلا خدا را قبول ندارد، اما مشرک برای خدا شریک قائل است.
سید حسن خمینی اظهار داشت: امام می فرمایند زمانی این دعوت به توحید در زندگی انسان منشأ اثر می شود که برای «برپایی یک حکومت عادلانه» و «نفی ظلم و ستم» باشد. امام صادق(ع) در زیارت اربعین وقتی می خواهد سیدالشهدا(ع) را معرفی می کند می فرماید، او عزیزترین دارایی اش را داد تا مردم از گمراهی نجات پیدا کنند و از جهل بیرون بیایند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود «عدل» را مصداق توحید دانست و خاطرنشان کرد: در ارتباط با عدل تعریف های متفاوتی مطرح است و اساسا این مفهوم از گنگ ترین و پر مشکل ترین مفاهیم بشری است. بعضی ها عدالت را به معنای «تساوی» گرفته اند و بعضی ها تعریف ارسطویی دارند و می گویند، عدالت یعنی «هر چیزی را همان جایی بگذارید که باید بگذارید». اما آخرین تعریفی که بشر از عدالت ارائه می دهد و فکر می کنند تعریف جدیدی است، «عدالت به مثابه انصاف» است. یعنی اگر می خواهی ببینی چه چیزی عدالت است و چه چیزی عدالت نیست به این دو قانون گوش کن: «هرچه برای خودت دوست داری برای بقیه هم دوست بدار و هرچه برای خودت نمی پسندی برای بقیه هم نپسند».
یادگار امام عنوان کرد: در عهدنامه مالک آن جایی که امیرالمؤمنین(ع) به مالک خطاب می کند که «حاکم اسلامی باید با مردم چگونه برخورد کند»، ایشان دقیقا می فرماید، «انصاف، عدل و عدم آن ظلم است». در واقع، انصاف همان عدالت است. عدالت این است که ببینم اگر تو جای من بودی و من جای تو بودم همین کار را می کردم که الان انجام می دهم؟! هرکس باید این را قاعده نصب العین خودش قرار بدهد. انسان برای رسیدن به این درک بیش از هر چیز نیازمند «تخیّل» است؛ انسان باید قدرت خیال قوی داشته باشد تا بتواند خودش را جای دیگری بگذارد.
وی تاکید کرد: باید بعضی وقت ها از جامه ای که دوخته اید بیرون بیایید و جای طرف مقابل بنشینید. تعبیر معروفی به نام «کفش های داستایوفسکی» را انگلیسی ها دارند و می گویند هر وقت خواستی در مورد راه رفتن کسی حرف بزنی یک مدت با کفش او راه برو؛ این انصاف است. آن وقت اگر انصاف بود، همه نسبت به هم با رحمانیت بیشتری رفتار و بهتر نقد می کنند.
سید حسن خمینی در انتها اظهار داشت: اگر می خواهیم حسینی(ع) باشیم، باید خودمان را بجای بقیه بگذاریم؛ حکومت با مردم، مردم با مردم، رییس با کارمند، باید این قاعده را رعایت نمایند. در آن صورت اگر کاری را می خواستی انجام دهی و دوست داشتی فرد دیگری هم با تو این کار را کند، آنرا انجام بده. اگر این گونه بودیم یک گام به سمت عدالت برداشته ایم. جامعه وقتی خوب می شود که تک تک ما خوب شویم. پس اگر شما یک گام به سمت خوب شدن برداشتید، یک گام به سمت خوب شدن جامعه برداشته شده است؛ اما اگر منتظر هستید کسی از پشت کوه ها برسد و اینجا را درست کند، و شما همان بدی که هستید باشید، راهتان غلط است.




منبع:

1401/05/08
19:25:00
5.0 / 5
217
تگهای خبر: جامعه , دولت , شورا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سیاسی بین الملل