آیا افراد مشهور بر نتیجه انتخابات تأثیر دارند؟
سیاسی: خراسان رضوی در عصر کنونی، مردم همیشه فردی را برای تحسین انتخاب می کنند، آنان همیشه بازیگران، نوازندگان، سخنگویان، ورزشکاران و افراد برجسته در زمینه های مختلف را دوست دارند و زندگی این افراد را دنبال می کنند و این محبوبیت یکی از علل تاثیرگذاری افراد مشهور در این روزهاست. البته هم اکنون، محبوبیت رسانه های اجتماعی و اینترنت به افزایش شهرت افراد مشهور کمک بیشتری کرده است.
یک سلبریتی را میتوان فردی دانست که بوسیله رسانه های جمعی یا کارهای دیگر در بین توده مردم شناخته شده باشد. این فعالیت ها می تواند بازیگری، ورزشی، موسیقی، مدلینگ (مدل لباس) و غیره باشد. در ارتباطات بازاریابی، تبلیغ کنندگان، افراد مشهور را یک راهبرد عالی برای جلب توجه مردم و افزایش فراخوانی مخاطبان می دانند. بنابراین، آنان با پیشنهاد قراردادهایی برای تایید محصولاتشان، از افراد مشهور استفاده می نمایند. بااین حال، کالاها و خدمات تنها مواردی نیستند که توسط افراد مشهور تایید می شوند بلکه خیلی از افراد مشهور جنبش هایی مانند گرم شدن کره زمین، ایمنی حیوانات نادر، اهداف خیرخواهانه و غیره را هم تبلیغ و هدایت می کنند.
تایید افراد مشهور را میتوان شکلی از راهبرد بازاریابی مورد استفاده برندها و شرکت ها دانست که شامل افراد مشهور یا شخص شناخته شده ای است که از شهرت خود برای کمک به ارتقاء خدمات، محصول یا حتی افزایش آگاهی از موضوعات زیست محیطی یا در رابطه با جامعه استفاده می نماید (فرهنگ لغت تجارت). حوزه مهم دیگری که از تایید مشاهیر استفاده می نماید، حوزه سیاست است. برخی عوامل می توانند اثربخشی حمایت افراد مشهور در بخش سیاسی، بخصوص انتخابات بین نامزدها را بهبود بخشند و چاره ای شایسته و مناسب فراهم آورند که اثربخشی تایید افراد مشهور سیاسی و هم مخالفت با آنان را افزایش دهد.
افراد مشهور ایالات متحده هم مواضع عقیدتی / عملکردی و هم نامزدهای ریاست جمهوری را تایید می کنند. به احتمال زیاد، آنان این کار را انجام می دهند تا طرفداران خویش را تحت تأثیر قرار دهند تا با مواضع آنان موافقت و از نامزدهای مورد نظر خود حمایت کنند. با بهره گیری از نتایج حاصل از دو نمونه غیرمحتمل از رأی دهندگان انتخابات عمومی ۲۰۱۶ در اوهایو، نتایج مقاله عرضه شده در این مورد نشان داد که آشنایی و محبوبیت برای تایید افراد مشهور جهت تاثیرگذاری ضروری می باشد. سلبریتی هایی که عموم مردم با آنان فقط آشنا هستند اما برای آنان محبوب نیستند، ممکنست تأثیر منفی داشته باشند، در صورتیکه افراد مشهوری که به صورت مداوم مورد توجه قرار می گیرند، تاثیرات مثبتی دارند. شواهد نشان می دهد، افراد مشهور به صورت معمول خویش را وارد حوزه سیاسی کرده اند، بااین حال، تحقیقات تجربی در مورد تایید مشاهیر خیلی کم بوده است.
آیا افراد مشهور بر نتیجه انتخابات تأثیر دارند؟
طی قرن گذشته، حمایت های افراد مشهور به صورت فزاینده ای صحنه مبارزات سیاسی را اشباع کرده است. مورخان نقش افراد مشهور در سیاست را تا زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری وارن جی هاردینگ در سال ۱۹۲۰ دنبال کردند، وی توسط ستاره های فیلم مانند آل جولسون و مری پیکفورد مورد تایید قرار گرفت. در دهه گذشته (با توجه به ماهیت سیاست در آمریکا)، خیلی از افراد مشهور از محبوبیت خود برای بیان عقاید سیاسی خود بهره برده اند. باآنکه تاییدهای قابل توجه می تواند به انگیزه دادن به طرفداران برای اقدام کمک نماید اما آیا افراد مشهور به راستی بر رفتار رأی دهندگان تأثیر می گذارند؟
نتایج مطالعات آکادمیک ارتباط واضحی بین تایید افراد مشهور و رفتار رأی دهندگان را به اثبات رسانده اند به این معنا که تایید افراد مشهور در نتیجه انتخابات موثر است. نشان داده شده است که افراد مشهور توجه مردم را به نامزدها جلب و مردم را برای رأی دادن هیجان زده می کنند و در جذب حمایت مالی مفید هستند. این نوع تبلیغات برای نامزدهای محلی و ایالتی بسیار عالی است و حمایت عمومی یک شخصیت محبوب به آنان کمک می نماید تا مبارزات انتخاباتی آنان گسترده تر شود.
بااین حال، برای نامزد ریاست جمهوری که از قبل مورد توجه ملی قرار گرفته است، چندان مفید نیست. همینطور ثابت شده است که جمعیت های مختلف به تایید افراد مشهور پاسخ مثبت یا منفی می دهند و غربی ها نسبت به متقاضیان پست های دولتی که مورد توجه افراد مشهور قرار گرفته اند، انزجار نشان می دهند.
خیلی از آمریکایی ها فکر می کنند که افراد مشهور با آنان تحقیرآمیز صحبت می کنند و به جای اینکه به آنان اجازه دهند نظرات خویش را شکل دهند، به آنان می گویند به چه کسی رأی دهند. همینطور باعث می شوند که آنان احساس کنند که نامزدها از افرادی که نماینده آنان شدند، جدا هستند.
بهترین راهی که افراد مشهور می توانند از محبوبیت خود استفاده کنند تشویق مردم به رأی دادن است با عرضه اطلاعات مفید در مورد ثبت نام رأی دهندگان، برنامه ریزی برای رأی دادن و نشان دادن به مخاطبان خود که آنان هم همین کار را می کنند. آنان همینطور می توانند از نفوذ خود برای جلب مخاطبان مقامات دولتی استفاده کنند.
عوامل مهم در تایید افراد مشهور
جذابیت
طبق گفته ارسطو «جذابیت، سفارش نامه ای بزرگتر از هر معرفی نامه است». جذابیت عامل بسیار مهمی است که در صورت استفاده صحیح، می تواند منجر به موفقیت تاییدیه های افراد مشهور شود.
همانند سازی
هنگامی که مخاطب آغاز به انطباق با نگرش یا رفتار منبع (فرد مشهور) می کند، این امر همانندسازی نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که مخاطب معتقد باشد که وی مشابه منبع است که می تواند رضایت درونی برای مخاطب بوجود آورد.
درونی کردن
این امر به سبب ارزش های شخصی خود مخاطبان رخ می دهد. در درونی کردن، فرد به سبب اعتقاد به ذات رفتار یا نگرش جدید، با آن نگرش یا رفتار همنوایی خواهدنمود.
اعتبار
حالا میتوان فهمید که تناسب مناسب بین محصول و تصویر افراد مشهور مهم می باشد. بااین حال، نکته مهم دیگر نحوه ارسال پیام از منبع (تایید کننده مشهور) به گیرنده (مخاطب) است.
محبوبیت
محبوبیت حتی در چشم انداز محصول هم عامل مهمی است. وقتی افراد بعد از همانندسازی، به یک فرد مشهور وابسته می شوند، برای نزدیک شدن به الگوی خود آغاز به تغییر ارزش ها و شکل ظاهری می کنند. حال اگر به زمینه سیاسی محبوبیت نگاه نماییم، از همان اهمیت برخوردارست. آستین و همکاران (۲۰۰۸) تحقیقی انجام دادند که هدف اصلی آن جذب مخاطب مورد نظر در جهت سیاست بود چونکه بنظر می رسد امروزه جوانان از سیاست و امور عمومی فاصله دارند.
تبلیغات افراد مشهور و انتخاب رای دهندگان جوان از نامزدهای سیاسی
بنظر می رسد بزرگسالان جوان رغبتی در مشارکت سیاسی ندارند، اما این جوانان به شدت با فرهنگ رسانه ای در ارتباط هستند که می تواند به یک منبع قوی برای ایجاد انگیزه برای مشارکت در سیاست تبدیل گردد.
کوشش برای پیروزی در انتخابات توسط نامزدهای سیاسی منجر به استفاده از ابزارهای بازاریابی مانند تبلیغات افراد مشهور شده است. افراد مشهور در تایید نامزدهای مختلف سیاسی مشارکت دارند و محققان در کشور غنا به دنبال بررسی تأثیر تبلیغات افراد مشهور بر انتخاب رأی دهندگان جوان از نامزدهای سیاسی بودند. در این تحقیق برای تعیین تأثیر از روش کمی آمار رگرسیون استفاده شد و حدود ۴۰۰ دانشجو (پاسخ دهندگان) شرکت کردند. نتایج نشان داد که تأثیر مثبت و در عین حال قابل توجهی در تبلیغات افراد مشهور در انتخاب نامزدهای سیاسی رأی دهندگان جوان وجود دارد.
این امر نشان میدهد که احزاب سیاسی که افراد مشهور را درگیر تبلیغات برای نامزدهای خود و نام تجاری خود می کنند، شانس پیروزی بر رأی دهندگان جوان را دارند تا به نامزدهای خود رأی دهند. سفارش می شود که تبلیغات افراد مشهور به شکلی طراحی شود که بتواند ظرفیت ایجاد تأثیر طولانی مدت در ذهن رأی دهندگان جوان، تاثیرگذاری بر رأی دهندگان جوان برای شناخت بهتر نامزدهای سیاسی در نقاط رأی گیری و همینطور تأثیر در یادآوری نامزدهای سیاسی در طول انتخابات ملی را بهبود بخشد.
لازم به ذکر است، سیاست گذاران باید تدابیری را برای تنظیم محتوا و نوع آگهی های قابل اجرا توسط افراد مشهور برای احزاب سیاسی در نظر بگیرند، چونکه بیشتر این آگهی ها توسط رأی دهندگان جوان هدایت و مورد استفاده قرار می گیرد.
منابع
journalair.com
ukdiss.com
researchgate.net
digitalcommons.lsu.edu
thescarlet.org
منبع: سیاسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب