انتقاد از پارازیت، گاندو و طرح مجلس

انتقاد از پارازیت، گاندو و طرح مجلس

به گزارش سیاسی محمود حبیبی کسبی با اشاره به اینکه ˮما عرصه فرهنگ و رسانه را باخته ایمˮ می گوید: تا وقتی بخواهیم به شکل سلبی،  دستوری،  نظامی و با پارازیت و ممنوع کردن مقابل هجوم رسانه ای غرب بایستیم این شکست ادامه پیدا خواهدنمود و سنگین تر هم خواهد شد.


این شاعر در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت فرهنگ و ادبیات همچون میزان رونق و پشتیبانی از نشست ها و رویدادهای ادبی در دولت دوازدهم اظهار نمود: می توان اظهار داشت که در چهار سال قبل هم وضعیت فرهنگ، هنر و ادبیات حدودا مانند وضعیت دیگر موضوعات در کشور خیلی حال شان خوب نبود؛ یعنی حال فرهنگ و ادبیات هم خیلی خوب نبوده، چونکه هنرمند هنگامی می تواند یک اثر هنری خوب خلق کند که به لحاظ حال روحی در وضعیت قابل قبولی باشد. به قول حافظ: «کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد». به همین دلیل، من گمان می کنم این گرفت و گیرهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... سبب شده خاطر هنرمندان و شاعران ما حزین باشد و این خاطر حزین نمی تواند اثر هنری قابل قبولی خلق کند.
او سپس بطور خاص به وضعیت شعر پرداخت و با بیان این نظر که "اساسا وزارت فرهنگ در هر دو دولت آقای روحانی خوب عمل نکرد" اظهار داشت: جشنواره های شعر مثل جشنواره شعر «فجر» را حدودا به بدترین شکل ممکن برگزار کردند. یک سری از جشنواره های خوب ادبی مثل «کتاب فصل»، «گام اول» و... را تعطیل کردند و سبب شدند شاعران و نویسندگان کم تر از این رویدادها بهره مند شوند.
حبیبی کسبی افزود: نمی دانم از منظری هم می توان این تقصیر را بر گردن دولت انداخت یا نه، اما در کشور ما وقتی مشکلات اقتصادی پدید آمده، همیشه نخستین چیزی که قربانی شده و نخستین بودجه ای که قطع شده، بودجه فرهنگ، هنر و ادبیات بوده است. طبیعی هم هست، حتی در یک خانواده هم وقتی مشکل مالی به وجود بیاید، نخستین چیزی که از سبد خرید خانواده کنار می رود، کتاب، سینما، روزنامه و... است. اساسا خانواده از غذا و لباس شان نمی زنند تا کتاب بخرند. در چند سال اخیر هم مشکلات اقتصادی سبب شده بود که برای فرهنگ و ادبیات و هنر کم تر هزینه کنند و کم تر زمان و بودجه اختصاص دهند، بدین سبب فکر می کنم خلق و تولید آثار هنری - از حیث کیفیت به کنار - از حیث کمیت هم بسیار تقلیل رفته است.
این شاعر آیینی همین طور درباره انتظار خود از دولت سیزدهم برای حوزه فرهنگ و ادبیات اظهار نمود: تمنایم این است که هر بزرگواری که بعنوان وزیر فرهنگ دولت آینده انتخاب می شود و با هر تیمی که کار می کند، سروسامانی به این به هم ریختگی وضعیت فرهنگ و هنر کشور بدهد، به این گل و گشادی که موجب می شود گاهی کسی از در دروازه رد نشود اما از ته سوزن رد شود؛ در عرصه ممیزی کارهایی منتشر می شود و آثاری بیرون می آید که آدم متعجب می شود و از سویی چیزهایی محدود می شود، که باز هم متعجب کننده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه "همه جهان این را متوجه شده اند که مهم ترین عرصه برای مردم شان و تاثیرگذاری بر جهان، عرصه رسانه و هنر است" اظهار داشت: تا زمانی که نتوانیم جریان استیلای رسانه ای و هنری غرب بر کشورمان را متوقف نماییم و نتوانیم عرصه رسانه ای را که حدودا در آن شکست خورده ایم باردیگر به دست بیاوریم و در آن موثر باشیم، این وضعیت افول فرهنگی و اخلاقی که حالا دیده می شود، ادامه پیدا می کند.
محمود حبیبی کسبی اضافه کرد: اگر بخواهیم رک بگوییم، جامعه ما به لحاظ فرهنگی و اخلاقی در یک وضعیت نزولی قرار دارد، این هم به نظر من به جهت استیلای رسانه ای است که غرب بر مردم پیدا کرده. بیش از اینکه مردم ما به صداوسیمای کشور خودشان نگاه کنند، به شبکه های ماهواره ای نگاه می کنند. تازه با این همه پارازیت، باز هم بیشتر به آنها توجه می کنند. حتی سریال هایی که در شبکه های نمایش خانگی تولید می شود، بیشتر از سریال های تلویزیونی بیننده دارد و این نشان میدهد ما عرصه فرهنگ و رسانه را باخته ایم و این اظهر من الشمس است. آدم واقعا باید کور باشد که نتواند این شکست سنگین را ببیند. تا وقتی ما از این شعارزدگی دست نکشیم و شکست هنری و رسانه ای را جدی نگیریم و برنامه مدون نداشته باشیم، نمی توانیم با این جریان مقابله نماییم و تا وقتی که بخواهیم به شکل سلبی، دستوری، نظامی و با پارازیت و ممنوع کردن مقابل هجوم رسانه ای غرب بایستیم این شکست ادامه پیدا خواهدنمود و سنگین تر هم خواهد شد.
او که معتقد می باشد "عرصه نرم را نمی گردد با تجهیزات سخت پاسخ داد" بیان کرد: باید بپذیریم در طول این سال ها در عرصه فرهنگ، هنر، ادبیات و رسانه بد کار کرده ایم و وقتی این بد کار کردن را قبول کردیم، آن وقت می توانیم برای خوب شدن یک سری تصمیمات بگیریم. این تصمیمات را هم ندهیم یک سری افراد که هیچ تخصصی دراین زمینه ندارند، بگیرند. باید اهالی فرهنگ و هنر و کارشناسان این عرصه را بیاوریم و از آنها خواهش نماییم تا بگویند چه نماییم از این وضعیت افول که در آن گیر کرده ایم بیرون بیاییم. و هر چه اهالی فن گفتند، بپذیریم و انجام دهیم تا شاید بتوانیم در یک برنامه بلندمدت شرایط را عوض نماییم.
این شاعر در توضیح بیشتر و در پاسخ به سوالی درباره اینکه منظور از آن چه گفته شد، تقویت محتوا است یا خیر و نیز در رابطه با طرحی مرتبط مثل صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، اظهار نمود: بله، منظور تقویت محتواست، وقتی می خواهیم برای مبارزه با آن چه آقایان جنگ نرم می نامند، اقدام نماییم. البته من معتقد به جنگ نرم نیستم چون آنها کار رسانه ای شان را انجام می دهند و این ما هستیم که کم کاری می نماییم. ما باید با اهداف خودمان فیلم بسازیم، موسیقی تولید نماییم و شعر بگوییم و داستان بنویسیم و با این آثار فرهنگی و رسانه ای مقابل شان بایستیم. با پارازیت که نمی گردد مقابل فیلم، سریال و موسیقی ایستاد. با بستن سایت نمی گردد مقابل اخبار ایستاد، چون از جای دیگری می آید؛ «پری رو تاب مستوری ندارد/ چو در بندی ز روزن سر برآرد». این مثل سیلی می ماند که اگر سرریز شود، از هر جا هم که بسته شود، از جای دیگری بیرون می آید. طرح صیانت از حقوق کاربران هم واقعا در روزگار اینترنت ماهواره ای کمیک است، ما تازه داریم به اوایل دهه ۷۰ برمی گردیم که مردم در گونی سیب زمینی ویدیو کرایه می کردند. اینگونه برخوردهای اشتباه فقط موجبات سنگین تر شدن شکست را فراهم می آورد. راهش این است که عرصه را باز بگذریم و بجای این، ما هم محتوا تولید کنیم؛ اگر محتوای هنرمندانه و صادقانه عرضه گردد، مخاطب هم با جان و دل تحویل می گیرد.
حبیبی کسبی در آخر با انتقاد از عملکرد تلویزیون بیان کرد: همین شبکه نمایش خانگی را که شبکه های من و تو و بی بی سی نساخته اند، آقای محمدحسین مهدویان که برای شهدا و موضوعات ارزشی فیلم ساخته، برای شبکه نمایش خانگی مجموعه «زخم کاری» را ساخته است و مردم پول می دهند و آنرا می بینند اما تلویزیون را که رایگان است، نمی بینند؛ این را بفهمیم و تحلیل نماییم. ببینیم مردم چقدر «گاندو» را می بینند و چقدر «زخم کاری» را می بینند، با در نظر گرفتن اینکه برای دیدن «زخم کاری» باید هزینه کنند. سریال های نمایش خانگی در مقیاس خودشان خیلی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند؛ چرا؟ چون من وقتی یک شب اهتمام می کنم بنشینم و «گاندو» ببینیم، حدودا فقط ۱۰ دقیقه می توانم آنرا تحمل کنم، آن قدر که ضعیف و شعاری است. این راه که ما می رویم به ترکستان است.




منبع:

1400/06/01
10:08:20
5.0 / 5
1455
تگهای خبر: اینترنت , تخصص , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیاسی بین الملل