پیش از فیلترینگ یک استوری می گذاشتم، 12 هزار نفر می دیدند، هم اکنون که فیلتر کردید هم همان تعداد می بینند

پیش از فیلترینگ یک استوری می گذاشتم، 12 هزار نفر می دیدند، هم اکنون که فیلتر کردید هم همان تعداد می بینند

به گزارش سیاسی، یک نماینده مجلس اظهار داشت: مقابله با زیاده خواهی افرادی که سبب ایجاد بدبینی و ناامیدی در جامعه شده اند. من هدفم از حضور در مجلس بعدی اینست تا می توانم این افراد را رسوا کنم.



مشروح گفتگوی روزنامه فرهیختگان با جلال رشیدی کوچی نماینده مردوشت در مجلس را بخوانید؛

شما در چند وقت اخیر در ارتباط با مبحث فیلترینگ اینترنت بسیار صحبت کردید. بیشتر از یک سال است که از فیلتر اینستاگرام، پرمخاطب ترین و فعال ترین شبکه اجتماعی کشور می گذرد، نظر شما در مورد فیلتر این شبکه اجتماعی و در کل سایر شبکه های اجتماعی که فیلتر شده است، چیست؟ چون به شکل جدی میتوان اظهار داشت که دیگر هیچ شبکه اجتماعی بین المللی غیرفیلتری در کشور وجود ندارد.

من بارها راجع به این مساله صحبت کرده ام و صحبت خواهم کرد. یعنی آنقدر صحبت می کنم تا نتیجه بگیریم. اصولا یکی از کارهایی که نمایندگان باید انجام دهند، همین پیگیری های مطالبات و دغدغه های مردم است.

یکی از روش های پیگیری هم صحبت کردن راجع به نقاط ضعف و قوت تصمیماتی است که گرفته می شود. ضمن این که در حوزه اختیارات قانونی که در اختیارات نماینده هم است، ما اقدامات لازم را انجام دادیم و انجام می دهیم.

سوال کنایه آمیز نماینده مخالف فیلترینگ از رئیسی /دفعه بعدی حرفی بزنید، مردم به شما اعتماد نمی کنند!

شما بعنوان فردی که در این کشور زندگی می کنید، از هر کسی، دوست، آشنا، همسایه، همکار، بپرسید، می بینید که متاسفانه فیلترینگ جواب نداده و ما فقط مردم را مجبور کرده ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.

چه در حوزه اقتصاد، چه در حوزه امنیت روانی جامعه، چه در حوزه صدمه ای که به اعتماد عمومی مردم وارد می شود، چه در حوزه امنیت اجتماعی و چه در حوزه های سیاسی، همه این ها مشکلاتی هست که به خاطر فیلترینگ برای کشور به وجود می آید. اما یک عده نمی خواهند این را قبول کنند.

شما مثالی هم در این مساله دارید؟ چون همین عده ای که می گویید معتقدند نه، چنین چیزی وجود ندارد یا آنقدرها هم که شما می گویید جدی نیست.

بله، من مثال می زنم. من برای آغاز مهر به مدرسه ای دعوت شدم و صحبت کردم. من آنجا از دانش آموزانی که نشسته بودند، سوال پرسیدم که کدام تان فیلترشکن دارید و جالب است که اغلب آنها فیلترشکن داشتند.

فکر می کنم متوسطه اول بودند. جالب اینجاست؛ اکثرا پلی استیشن بازی می کنند، بسیاری از این بازی ها و بسیاری از این اکانت هایی که در پلی استیشن ایجاد می شود، فیلترشکن می خواهد. پدر و مادرهایشان هم از فیلترشکن استفاده می نمایند. اقوام شان هم همچنین.

من قبلا صحبت کردم، گفتم این مساله فیلترشکن گردش مالی ای را در کشور ایجاد کرده است که بسیار سنگین است. بعضی ها از همان افرادی که نمی خواهند بپذیرند، به ما حمله کردند که آقا این گردش مالی که می گویید دقیق نیست. چند روز پیش یک فیلترشکن فروش را در قم رصد کرده بودند.

حدود ۴۶ میلیارد تومان از این راه کسب درآمد داشت. تازه این یک نمونه اش بود. این در بعد اقتصادی صدق می کند. آیا فیلترینگ جواب داده است؟ یعنی مردم ما دیگر از شبکه ای به نام اینستاگرام استفاده نمی کنند؟ این دیگر عدد و رقم است.

عزیزان می گویند آن موقع ۵۰ درصد از ترافیک کشور برای اینستاگرام بوده و هم اکنون دیگر نیست. هم اکنون هم هست، اما چون دیگر فیلترشکن استفاده می شود و آی پی آن فیک است این طور به نظر می آید. هنوز هم همانطور است. حتی من می گویم بیشتر هم شده است.

پس شما رسما می گویید فیلترینگی که به انجام می رسد، مخالف اصل ۷۹ قانون اساسی است؟

بله، غیرقانونی می باشد. یعنی دولت باید از مجلس اجازه بگیرد.

شاید استدلال دولتی ها اینست که اگر باردیگر آزاد شود، باردیگر به شرایط اضطراری برمی گردیم.

ما اجازه نداریم که تراوشات ذهنی خودمان را در قانون دخیل نماییم. قانون مشخص است. بعضی از دوستان می گویند که این تصویب شورای عالی امنیت ملی بوده، آنجا باید تصمیم گیری شود. شورای عالی امنیت ملی هم فراقوه ای است. باز من همین را استناد می دهم.

اگر شورای عالی امنیت ملی فراقوه ای است، باز ذیل همین قانون اساسی ما شکل گرفته و باید آن هم استناد به قانون اساسی داشته باشد. قانون اساسی ما قانون مادر است. یعنی باقی قوانین زیرمجموعه قانون اساسی می شوند.

من سوالم این است؛ آیا بنده بعنوان نماینده مجلس می توانم در حوزه قانون اساسی سوال بپرسم؟ بله. می توانم تذکر بدهم؟ بله، در مجلس چیزی داریم بعنوان تذکر قانون اساسی. ما این تذکر را می دهیم که آقای دولت شما در حالت اضطرار فیلتر کردید، درست بود. مردم هم پذیرفتند. خودتان گفتید که وقتی شرایط آرام شد به حالت قبل برمی گردانید. چرا این کار را انجام ندادید؟



شما که خودتان نماینده مردم هستید در رابطه با این نارضایتی مردم چه کار کردید؟ آیا در مجلس اقدام عملی هم انجام دادید؟

بله، ما تذکر دادیم و داریم پیگیری می نماییم. البته ما می توانیم از شخص رئیس جمهور و وزیر ارتباطات در این رابطه سوال نماییم. چون حالا این اتفاق زیرمجموعه وزارت ارتباطات است. اما وزیر ارتباطات در ارتباط با فیلترینگ فقط مجری است. این سوال اساسی برای مردم است.

بعد شما فیلتر کردید، پیش از فیلترینگ هم من اگر یک تعداد استوری می گذاشتم، ۱۲ هزار نفر می دیدند. هم اکنون که فیلترینگ کردید هم همان تعداد است. این نشان میدهد که با وجود فیلترینگ باز مسیر همان است. این را قبول ندارید؟ اشکال ندارد به قبل باز می گردیم.

ما فیس بوک را فیلتر کردیم، توییتر را فیلتر کردیم، وی چت را فیلتر کردیم، وایبر را فیلتر کردیم، تلگرام را فیلتر کردیم. تا می رسیم به اینستاگرام و واتساپ. آیا با فیلتر کردن آنها نتیجه مطلوب مان حاصل شد؟ آن هایی که می گویند بله نتیجه حاصل شده، متوجه نیستند. اگر فهم درستی داشتند که سال گذشته آن اتفاقات در زمینه فضای مجازی رخ نمی داد.

پس نباید اتفاقات سال ۹۸ و ۸۸ می افتاد دیگر! پس این فیلتر کردن به این شیوه نشان میدهد که فقط تولید نارضایتی می کند.

مردم بدنه حکمرانی را یکپارچه می بینند و، چون بحث صیانت هم در مجلس مطرح بوده، فیلترینگ را زیر سر مجلس می بینند. مجلس می گوید دولت مقصر است. هم اکنون شما هم که می گویید وزیر ارتباطات مجری است. بالاخره تصمیم گیر این وضعیت فیلتر چی کسی است؟

اول این که صیانت در مجلس هیچگاه تصویب نشد. طرح صیانتی که آقایان دنبال می کردند در مجلس تصویب نشد. این فیلترینگی که اتفاق افتاد، خروجی طرح صیانت نبود. خروجی اتفاقات سال گذشته بود. اگر آن اتفاقات نمی افتاد، قاعدتا بهانه ای هم برای فیلتر کردن نبود.

البته اگر بخواهند، بهانه را پیدا می کنند، ولی قاطعانه به شما می گویم که فیلترینگ به هیچ عنوان تصمیم مجلس نبوده و اصلا مجلس در این مورد طرف مشورت قرار نگرفت. هرچند که باید طرف مشورت قرار می گرفت و قانون می گوید با مصوب مجلس باید دست به این اقدام زده می شد.

این در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و آنجا رئیس جمهور هم بعنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، حضور دارد. هم اکنون هم اگر تصمیمی در جهت رفع فیلتر گرفته شود، باید همان جا صورت گیرد. تلاش می نماییم که بگوییم فیلتر کردن به این شیوه، کار درستی نیست و نتیجه مطلوبی را به دنبال ندارد.

حتی شما امنیتی هم بخواهید نگاه کنید، این شیوه راهگشا نیست. کشورهای پیرامونی ما برایشان گاها مشکلاتی پیش آمد، به صورت مثال ترکیه. در ترکیه زلزله آمد و عده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تلاش می کردند که فضا را آلوده کنند. ترکیه بطور موقت توییتر را فیلتر کرد. اما بطور موقت تا فضا آرام شد.

الان هم برخی آقایان مدعی هستند و می گویند در آمریکا هم این اتفاقات وجود دارد. واقعا کشورهای دیگر این طور فیلتر نمی کنند. برخی گفتند که شبکه تیک تاک در آمریکا فیلتر است. چقدر آقایان طرفدار فیلتر، این را چماق کردند و کوبیدند بر سر بقیه. اما تیک تاک در آمریکا برای همه فیلتر نیست.

ما باید بستر فضای مجازی و اینترنت آمریکا را بررسی نماییم. بعد ببینیم تیک تاک در چه بستری آنجا فیلتر شده است. آیا برای همه مردم است؟ خیر. آیا برای تمام اینترنت است؟ خیر. جاهایی که وای فای استفاده می نمایند، گاها فیلتر است.

آنجا پنج ساعت در ارتباط با این فیلتر کردن بحث کردند. شما بگذارید اینجا هم موافق و مخالف شکل بگیرند و حرف شان را بزنند که البته امیدوارم این اتفاقات رقم بخورد.

حرف عامه اینست که می گویند کسی که خودش فیلتر کرده، فیلترشکن می فروشد و از این طریق درآمدزایی می شود. این باور چقدر درست است؟

من این را مستند ندیدم. نه تایید می کنم و نه رد می کنم. وزیر ارتباطات هم گفته بود این باید مشخص شود. اما یک نکته را باید بگویم. وقتی اینترنتت شما فیلتر باشد، جهت استفاده از شبکه های اجتماعی، فیلترشکن نصب می کنید. این فیلترشکنی که شما نصب می کنید، مصرف دیتای شما را دوبرابر می کند.

دیتا را دولت می فروشد. وقتی شما برای دانلود یک فایل دو برابر پول اینترنت بیشتری بدهید، قاعدتا پول بیشتری به مخابرات و وزارت ارتباطات می دهید. من نمی گویم آنها لزوما با این نیت این کار را کردند. این تصمیم ناخواسته یک فضای مبهمی را ایجاد کرده که شما لاجرم مجبور می شوید این کار را انجام دهید.

شما آمار و ارقامی دارید که گردش مالی در حوزه اینترنت و فیلترینگ را نشان دهد؟

من برای شما مثال بزنم. من گفتم بنظر می رسد گردش مالی فیلترینگ در کشور ما ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال باشد. من این را حساب کردم. یک نظرسنجی در صفحه خودم گذاشتم و پرسیدم مردمی که دارید در اینستاگرام با فیلترشکن کار می کنید، چقدر پول اینترنت دادید؟

در آن زمان حدودا ۳۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. حداقل این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود. این را لازم نیست من بگویم، همه این را تجربه می نماییم. اگر کسی نمی خواهد این را قبول کند، یا در این فضای جامعه نیست یا خودش را به نفهمی زده است.

۳۰ هزار نفر آنجا شرکت کردند و از آنها حدودا ۲۰ هزار نفرشان فیلترشکن را می خریدند. ۱۰ هزار نفرشان گفته بودند مجانی استفاده می نمایند. ۲۰ هزار نفر که حداقل صد هزارتومان پرداخت می کنند را شما حساب کنید چقدر می شود. این را در یک جمعیت بالاتری تناسب می بندیم. آمارها نسبت گرفتن نظرسنجی ها در یک جامعه آماری است. ما این را در نمودار بردیم. دیدیم از آن جمعیتی که در فضای مجازی ایران فعالیت می نمایند، حداقل ۲۰ میلیون نفر فیلترشکن می خرند.

۲۰ میلیون را ضرب در حداقل ۱۰۰ هزارتومان در ماه نماییم، می شود دو هزار میلیارد در ماه. اگر در سال بخواهیم حساب نماییم، می شود ۲۴ هزارمیلیارد. اگر فیلترشکن استفاده کنید، مصرف دیتای تان دوبرابر می شود، یعنی دوبرابر هزینه اینترنت می دهید. آن هم حداقل ۲۰ هزار میلیارد در نظر بگیریم، می شود ۴۴ هزار میلیارد در سال.

حداقل این عدد می شود. چرا داریم این کار را می کنیم؟ حقیقت ها را من کنار همدیگر گذاشتم. چرا آقایان حمله می کنند که این سیاه نمایی است. من سیاه نمایی نمی کنم. من روزگار سیاهی که بر سر مردم آمده را به آن هایی که نمی خواهند بفهمند، مستند نشان می دهم.

حرفی زده می شود که خب اصلا استفاده نکنند، از شبکه اینستاگرام استفاده نکنند. پیامرسان داخلی بهره گیرند. به جای توییتر، ویراستی نصب کنند. به جای اینستاگرام، روبیکا بهره گیرند. پاسخ شما به این چیست؟

ببینید ما نمی توانیم ذائقه مردم را با زور و فشار تغییر دهیم. من در شبکه های اجتماعی داخلی هم عضو هستم، اما وقتی می بینم که عمده مخاطب من در اینستاگرام با من ارتباط می گیرند، از لحاظ ذهنی، عقلی، اجتماعی و هر چیزی که شما فکر می کنید، من به آن سمتی می روم که مخاطب بیشتری دارد.

هرکسی که بخواهد سبک زندگی خودش را تبلیغ کند همین کار را انجام می دهد. چرا به سمت شبکه های اجتماعی داخلی نمی روند؟ این اعداد و ارقامی که نشان می دهند را من واقعا نمی دانم. مثلاً این که ۵۰ میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی داخلی داریم یا نداریم را من واقعا نمی دانم.

ولی چرا عموم مردم اعتماد ندارد؟ چون به رفتارهای گذشته ما باز می گردد. حتما شما یادتان می آید در سالهای ۸۸ شرکتی به نام رایتل آمد و گفتند ما می خواهیم تماس تصویری داشته باشیم. آقایان خدمت مراجع رفتند و به دروغ گفتند وامصیبتا که اسلام به خطر افتاد، مراجع چه نشسته اید که این ها می خواهند فساد و فحشا را در کشور نهادینه کنند.

چه کسانی رفتند خدمت مراجع و این حرف ها را زدند و بعد مراجع حکم به حرام بودن دادند؟ پس چرا هم اکنون تماس تصویری ایرانسل و همراه اول دارد فعال می شود؟ چه چیزی سبب شده که حرمت آن برداشته شود؟ این که از لحاظ فنی همان است. می خواهیم بگوییم آقایانی که این تصمیم را می گیرید، امروز جوان ما آگاه شده.

سوال آنها را دارم می پرسم، چه اتفاقی افتاد که سال ۸۹ تماس تصویری و ام ام اس رایتل حرام اعلام گردید و یک شرکت جوان دانش بنیان بسته شد، اما امروز همراه اول و ایرانسل این اجازه را دارند که تماس تصویری داشته باشند؟ می دانید تبعات آن تصمیم چه بود؟

تبعات آن تصمیم این بود که مردم به جهت اینکه برای همدیگر عکس بفرستند و تماس تصویری بگیرند، رفتند تلگرام. من نمی دانم، اما شاید آن موقع این ممنوع نشده بود، مردم تا این اندازه در شبکه های اجتماعی خارجی فعال نمی شدند. بی اعتمادی حالا بیشتر شده است.

الان اگر همراه اول تماس تصویری بگذارد، چه استقبالی از آن می شود؟ چرا استقبال نمی شود؟ به جهت اینکه آن اعتماد از بین رفته. در ذهن مخاطب و مردم باتوجه به محدودیت های نادرستی که ایجاد کردیم، بی اعتمادی به وجود آوردیم.

آن موقع ها کفن پوش شدند، سبب شدند که هم اکنون مردم اعتماد نکنند. امروز فیلترشکن می خریم و می رویم در واتساپ تماس می گیریم، امنیت بیشتری دارد. همین قصه سر آیفون ها هم درحال پیاده شدن است.

در رابطه با رجیستر نکردن آیفون یک نگاهی وجود دارد که هزینه بالای آیفون سبب خروج ارز از کشور می شود و این مساله اصلا برای کشور خوب نیست، برای همین واردات آن ممنوع می شود و رجیستر نمی گردد. شما توجیهی که در این زمینه دارید چیست؟

من یک نامه به آقای رئیس جمهور نوشتم، یکی از بندهایش همین بود. یک تصمیم درستی گرفته شد به نام رجیستری گوشی تلفن همراه. سبب شد قاچاق از بین برود. مردم هم پذیرفتند و گفتند اگر مقرر است ما از گوشی استفاده نمائیم، مالیاتش را می دهیم، ولی قانونی استفاده می نماییم.

الان با ممنوعیت آیفون باردیگر قاچاق اتفاق افتاده است. رجیستری که یک قانون خوب بود و همه مردم پذیرفته بودند، حتی قاچاقچی ها هم پذیرفتند. سبب شده بود درآمدشان قانونی باشد، قاچاقچی را با قانون تبدیل به واردکننده کردیم. هم اکنون باردیگر داریم همین قانون خوب را از بین می بریم.

من کاری به آیفون هم ندارم، بزودی مطمئن باشید جوانان نخبه این کشور، راهکارهایی را ابداع خواهند کرد که گوشیهای سامسونگ هم احتیاج به رجیستری نداشته باشند. گوشیهای شیائومی هم همچنین. جامعه مسیر خودش را می رود. دولت یا همان قوه مجریه این موارد را ممنوع می کند.

کدام دولتی درآمدش را صفر و تبدیل به هزینه می کند؟ یعنی درآمدی که از واردات گوشی آیفون داشته را صفر کرده و هم اکنون برای مبارزه با قاچاق آیفون هزینه می کند. بعد هم می گویند، چون آیفون ارز بری دارد، ما آنرا ممنوع می کنیم!

یکی از عناوینی که در سالهای اخیر شما به آن پرداختید، مبحث واردات خودرو است. شما گفتید خودرو کارکرده وارد نماییم و اعتراضات و انتقاداتی متوجه این پیشنهاد شما شد، کلا هم اکنون وضعیت واردات خودرو به چه صورت است؟

من این را باید توضیح دهم. ما در قصه واردات خودرو دو مبحث داریم، یک تصویب قانون و دو اجرای قانون. تصویب قانون برعهده مجلس است. اجرای قانون برعهده دولت می باشد و نظارت بر اجرا برعهده قوه قضاییه است. پس ما در مجلس کاری که کردیم این بود که واردات خودرو را چه نو و چه کارکرده به قانون تبدیل کردیم.

یعنی دیگر دولت ها نمی توانند در حوزه واردات خودرو رفتارهای سلیقه ای داشته باشند. ملزم به اجرای قانون شده اند. اما قانون بخشنامه یا اجرای آنرا برعهده دولت گذاشته است. اما این که ما امروز مشکلی در واردات خودرو داریم، برمی گردد به حوزه اجرا، یعنی وزیر قبل سنگ اندازی کرده، وزیر فعلی درحال کمک دادن است، بانک مرکزی مشکلات خودش را دارد.

تعرفه های سرسام آوری که دولت یعنی قوه مجریه روی واردات بسته؛ ماشین ۷۰۰ میلیون تومانی یعنی ۱۴ هزار دلاری را در شورای رقابت که فراقوه ای است، و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده که زیرمجموعه وزارت صمت است، ۳۰ یا ۴۰ هزار دلار کردند و زیر یک میلیارد به مردم نمی فروشند. همین دولت نمی فروشد.

ما در حوزه نظارت در این داستان ورود کردیم و داریم پیگیری می نماییم. بنده از وزیر محترم صمت در مجلس در این زمینه سوال پرسیدم. من می توانم بعنوان نماینده مجلس سوال بپرسم، تذکر دهم، استیضاح کنم و شکایت به قوه قضاییه داشته باشم.

ما از وزیر سوال پرسیدیم که چرا سازمان پشتیبانی از مصرف کننده به شکلی سازمان ضد مصرف کننده تبدیل گشته است؟ حتی ما آن ۹۰ درصد تعرفه دولت که افزایش داده شد را قبول داریم. اما ماشین هایی که هم اکنون می آید، ۱۹۰ درصد عوارض گرفته می شود.

بحثی که شما مطرح کردید، واردات خودروی اقتصادی بود. قیمت های فعلی بازار همه بالای یک میلیارد است. شاید تعریف مردم از خودروی اقتصادی و آن چه که بدنه حکمرانی تعریف می کند متفاوت می باشد. یعنی انگار تعریف خودروی اقتصادی که مردم می گویند با تعریف خودروی اقتصادی که حکمرانی می گوید متفاوت می باشد. نظر شما در این زمینه چیست؟

من هیچگاه اسمی از خودروی اقتصادی نیاوردم و این دولت بود که می گفت این خودرو ها خودرو های اقتصادی هستند. ارزان ترین خودروهایی که در بازار جهانی درحال تولید است، زیر هشت هزار دلار نیست. البته الکی ترین که هشت هزار دلار است یک سر و گردن از خودرو های داخلی بهتر است!

هشت هزار دلار به پول امروز ما می شود ۴۰۰ میلیون تومان. وقتی همین دولتی که می گوید می خواهد خودروی اقتصادی بیاورد، هشت هزار دلار را ۱۰۰ درصد عوارض به ببندد، در نهایت بشود یک میلیارد تومان، دیگر چرا باید به آن خودرو اقتصادی بگوید؟ نامش دیگر خودروی اقتصادی نیست.

وقتی همین دولت، خودروی ۱۰ هزار دلاری را ۳۰ هزار دلار می کند، بعد عده ای تقصیر را می اندازند گردن نمایندگان مجلس که گفتند خودروی اقتصادی، اما خودروی لوکس وارد شده است. اصلا خودرو ۱۰ هزاردلاری هیچ جای دنیا لوکس نیست.

اگر ۱۰ هزار دلار لوکس است، پس ۲۰۰ هزار دلار چیست؟ مثلاً هم اکنون تویوتا کرولایی که آمده، قیمتش ۱۶ هزار دلار است، می شود یک میلیارد تومان. چطور دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروخته می شود؟ این را باید به مردم بگوییم. این کار کار بزرگی است، اما باید درست صورت گیرد تا روی غلتک بیفتد.

ما بین سالهای ۸۷ تا سال ۹۷ که واردات خودرو داشتیم، حداقل ۱۸۰ یا ۲۰۰ هزارتا خودرو وارد کشور شد که از این ۲۰۰ هزارتا حدودا ۱۰ هزارتایش ۶۰ سیلندر به بالا بود که اصطلاحا به آن خودروی لوکس می گویند. همین ۲۰۰ هزارتا در ۱۰ سال سبب شد که بازار خودروی ما بسیار باثبات شود و مردم بتوانند با قیمت های مختلف خودرو بخرند.

چرا مجلس در رابطه با این عوارض کاری نمی کند؟ مگر مجلس قدرت قانونگذاری ندارد؟

دست مجلس نیست. در واقع دست مجلس باز نیست. البته ما صحبتی با دوستان دیگر داشتیم تا ببینیم کدام قوانین را می توانیم اصلاح نماییم، تا این عوارض کمتر بشود، ولی خب وقتی ۲ تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر یک خودرو می گیریم، این دیگر در اختیار مجلس نیست. خیلی جالب است.

خودرویی که می آید ما یک دفعه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده می گیریم، یک دفعه هم که همه مالیات و عوارض را گرفتیم، با قیمت درب شرکت ۹ درصد مالیات می گیریم. یعنی روی یک خودروی ۶۰۰ میلیونی ما فقط ۳۰۰ میلیون مالیات می گیریم.

این به جز باقی عوارض است. مالیات بر مصرف سوخت داریم. پنج درصد قیمت خودرو را برای سوختی که بعدا مقرر است مصرف کند بعنوان مالیات می گیریم!

انتخابات خیلی نزدیک است. در دور قبل ما فهرست هایی را دیدیم که همه شان رای آوردند و وارد مجلس شدند، اما همین فهرست های یکپارچه که کل آن وارد مجلس شد، در مجلس چندپارچه شدند و حتی تبدیل به ضد هم شدند. جریان شناسی شما از این دوره مجلس که در آن حضور داشتید چیست؟

من آدم سیاسی نیستم. اما به نظرم می آید که شما بیشتر به فهرست تهران اشاره داشتید. وگرنه در شهرستان ها که نمایندگان شان به دنبال قیر، آب، دام، غذای دام و طیور و کارهای عمرانی هستند. من چیزی که در فهرست این دوره مجلس که قالیباف هم سر فهرست بودند دیدم این بود که خیلی ها در فهرست تهران، ضد آقای قالیباف موضع گیری های عجیب و تندی داشتند.

به نظر می رسید در این لیستی که بعنوان شورای شانا بود اختلاف نظرهای زیادی داشتند و فکر می کنم این دوره مجلس آن جریان تندرو را از فهرست شان کنار بگذارند. به نفع شان است. به نفع مملکت است که این ها نباشند. من خطر این جریان را می بینم.

آدم های خوب زیاد دارند، اما آن هایی که به این آدم های خوب خط دهی می کنند، تنها چیزی که برایشان مهم نیست، منافع مردم است. تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد رضایتمندی مردم است. تنها چیزی که برایشان مهم نیست، بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت است.

اینکه چه چیزی برایشان اهمیت دارد را نمی دانم، اما به جز آن بنده خدایی که در تلویزیون گفت مملکت مال ماست و هر کسی نمی خواهد برود، این ها هم تفکرشان همین است. این جریان که من بزودی راجع بهشان بیشتر صحبت خواهم کرد و اسم هم خواهم آورد، تضادی که در رفتار و عمل شان هست، تضادی است که جوانان ما می بینند.

با این حساب ترکیب مجلس بعدی را چه مدلی پیشبینی می کنید؟

من گفتم چه تایید بشوم و چه نشوم که ان شاءالله تایید خواهم شد، تمام تلاشم را می کنم تا کمتر از این جریان وارد مجلس شوند. یک نفرشان هم زیاد است. همه می دانند من چه جریانی را می گویم.

به نظر من این مجلس عملکردش، عملکرد خیلی خوبی بود، ولی همین جریان مجلس را بارها به حاشیه برد و آنقدر خوراک برای بیگانه آماده کرد که با آن مجلس را می زنند یا خیلی اتفاقات دیگر. مثلاً یکی از همین آقایان روز اول بلند شد و گفت ۳۲۰ میلیون برای ما واریز کردند.

این در ذهن جوان چه چیزی را ایجاد می کند؟ این که نماینده مجلس حقوقش ۳۲۰ میلیون تومان است. درصورتی که حقوق من نیست. ۲۰ میلیون تومان حقوق و ۳۰۰ میلیون تومان هم ودیعه مسکن به او داده بودند تا دفتری را در تهران رهن کند، ولی با یک حرف نسنجیده، با یک رفتار نسنجیده این طور شد.

من نمی گویم به عمد و با این نیت که مردم را دربرابر حاکمیت قرار دهند، این کار را می کنند، مثلاً یکی دیگر از آنان جدیدا گفته هرکسی که با صیانت مخالف بود باید ردصلاحیت شود. خیلی حرف بی راهی است. اتفاق افتادنش را نمی دانم، باید جلوتر برویم.

فعلا این مرحله هیات اجرایی بود. اصل کار هیات نظارت و شورای نگهبان است. این جریان تفکرش اینست که همه چیز همین است که ما می گوییم و هرکسی که نمی خواهد جمع کند و برود.

این طور که شما می گویید پس این جریان مخالف مشارکت است و مشارکت به ضرر است.

بله، شک نکنید. اصل کارشان را بر این گذاشته اند که مشارکت کم باشد تا خودشان و آدم های خودشان رای بیاورند.

این دقیقاً نقطه مقابل کلام رهبری است، یعنی شما می گویید این جریانی است که می گویید مقابل سخن رهبری ایستاده است؟

دقیقا نقطه مقابل حرف مقام معظم رهبری. این ها با دوقطبی هایی که تلاش می کنند در جامعه بسازند می خواهند به هدف شان برسند. در رسانه های مختلفی- که دارند- تلاش بر دو قطبی سازی می کنند. از این امر دو هدف دارند؛ اول این که آن نیروهایی که با خودشان هستند، قوت قلب بیشتری بگیرند و حتما در انتخابات حضور داشته باشند.

دوم این که آحاد مردم به واسطه رفتار نادرست، ناصواب و تند این ها با صندوق های رای قهر کنند. من بسیاری از این مساله نگران هستم؛ چونکه اگر مردم مشارکت نکنند این جریان حتما می تواند مجلس را در دست بگیرد و تصویب طرح هایی مانند صیانت کوچک ترینش خواهد بود. اخطار جدی می دهم.

پنج اقدام خوب مجلس در دوره نمایندگی شما چه بوده و اگر صلاح می دانید پنج اقدام بد مجلس را هم بگویید.

در این مجلس قوانینی تصویب گردید که سال ها موردمطالبه آحاد مردم بود. یک، قانون رتبه بندی معلمان. من اجرایش را کار ندارم. دو، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار که بحث رشوه و رانت برای مجوز را در کشور بست.

سه، قانون تصویب قیر ریاگانی که در اختیار دهیاری ها و شهرها قرار گرفت که یک انقلابی بوجود آمد، یعنی به دولت اجازه داده شد تا معابر روستایی و شهری را آسفالت کند که قبلا این قانون نبود. چهار، قانون پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان. این صورت گرفت. قانون تعالی جمعیت که ۱۰ سال روی آن کار می شد در مجلس تصویب گردید.

واردات خودرو، ساماندهی صنعت خودرو، چه نو و چه کارکرده در همین مجلس تصویب گردید. درمورد برنامه هفتم، چون افق بلندمدتی بود، بهترین کاری که کردیم همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که برای دولت تکلیف کردیم طی پنج سال به صورت پلکانی انجام دهد.

فکر می کنم در کمیسیون تلفیق رای آورد یا بحث خدمت سربازی را در همین مجلس خیلی تقویت کردیم. ما در مجلس باید وظیفه خودمان را انجام دهیم، به ستادکل کاری نداریم. اتفاق خیلی خوبی در سربازی رقم خورد. وقتی آمده بودیم حقوق سربازها ۲۰۰ هزارتومان بود، اما هم اکنون به هشت میلیون هم رسیده است، من مثلاً در بحث برنامه هفتم با آن ماده ۷۵ مخالف بودم که اصطلاحا به آن رصد سبک زندگی مردم می گفتند.

سوال من هم این بود که دقیقاً مقرر است چه اتفاقی بیفتد؟ یک اصلاحیه برای این کار گذاشتیم و گفتیم باید دو شرط داشته باشد، اول این که راجع به رفتار فرهنگ عمومی باشد و دو با حکم قاضی باشد؛ چونکه قانون اساسی ما این را می گوید، مثلاً ما مخالف برخی افزایش مالیات ها بودیم، اما من به صورت کلی این مجلس را خیلی قوی و توانمند دیدم. ای کاش آن جریانی که گفتم آنقدر حاشیه سازی نمی کردند.

یکی از طرح های مجلس که سال هاست بر سر تصویب و عدم تصویبش و حتی شیوه اجرایی آن بحث است، شفافیت است. سوال اینجاست که چرا شفافیت در مجلس تصویب نمی شود؟

شفافیت در مجلس تصویب شده است، سوءبرداشت نشود. شفافیت در مجلس به صورت کامل تصویب شده است. روی دو نقطه ایراد وجود دارد؛ یکی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن هم جلساتی که راجع به مصوبات مجلس گرفته می شود، یعنی اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس که باشد، به مجمع می رود.

ما گفتیم این باید شفاف باشد و دوم مصوبات شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که گفتیم جلساتی که مصوبات مجلس در آن دخیل است، باید شفاف باشد. بقیه موارد تصویب شده اند و همه موافقت کرده اند. اجرا باقی ماند که دست خودشان است.

درخصوص همه قوا تصویب شده، مانده مجمع و شورای عالی نظارت که این ها مخالفت می کنند. این را هم باز پرانتز گذاشتیم، یعنی گفتیم آن جلسه ای را که مربوط به اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان است، شفاف کنند. در بعد امنیتی اش هم دیدیم که اگر بعد امنیتی داشت، نمی خواهد شفاف شود.

احراز صلاحیت های هیات نظارت اعلام شده است. به نظر شما آیا رفتارهای قانونی نمایندگان در روند احراز صلاحیت شان تاثیری داشته؟ شائبه ای وجود دارد که کسانی که به استیضاح وزیر کشور رای داده اند همه ردصلاحیت شده اند. آیا چنین مواردی بوده؟

نه، اتفاقا یکی از کسانی که پیگیر استیضاح وزیر کشور بود، آقای شجاعی بود. محور استیضاح با ایشان بود، ولی ردصلاحیت نشد. حداقل من شنیدم که رد نشده، ولی رفتارهای سلیقه ای برخی ها باتوجه به رفتارهای قانونی نمایندگان می تواند سبب ردصلاحیت باشد.

شما باردیگر ثبت نام کرده اید. کارویژه تان را در مجلس بعدی چه می بینید؟

مقابله با زیاده خواهی افرادی که سبب ایجاد بدبینی و ناامیدی در جامعه شده اند. من هدفم از حضور در مجلس بعدی اینست تا می توانم این افراد را رسوا کنم. واقعا می گویم، چون این ها هستند که به این مملکت صدمه می زنند. این ها هستند که سبب شده اند جوانان ما نسبت به بسیاری از ارزش های مان بدبین شوند.

آنجا که ما فاکتورهای انقلاب را فراموش و یک سری افراد را شاخص کرده ایم و انقلاب و انقلابیگری و انقلابی بودن را با این افراد سنجیدیم، صدمه دیدیم. من هدفم از حضور در مجلس بعدی اینست که بگویم جوانان شاخصه های انقلاب را درنظر بگیرید و آدم ها را با این ها بسنجید، نه این که چهار آدم را شاخص کنید.

اگر همه دست به دست هم بدهیم تا این افراد را رسوا نماییم، این مملکت گل وبلبل می شود. شک نکنید. اگر امروز جلال رشیدی پشت تریبون بگوید که ای مردم! یک وعده غذا بخورید و خودش سر میز پلوی چرب و سه وعده با گوشت می خورد، مردم این را می بینند.

در جمهوری اسلامی کسی مردم را دعوت به ساده زیستی می کند و خودش در عمل ساده زیست نیست، پس آن جوانی که این تفاوت را رصد می کند، نسبت به آن آدم بد نمی شود؛ چونکه آنرا شاخص می بیند. این شاخص است پس جمهوری اسلامی بد است، پس اسلام بد است. اسلام ایراد ندارد مسلمانی ما ایراد دارد.

من اگر یک روز کاره ای در این مملکت بودم و قدرتی داشتم، خیلی بیشتر از نمایندگی، یک زندان شیشه ای درست می کردم. تمام مسئولانی که در رفتارشان تخلف داشته اند و جرم مرتکب شده بودند فارغ از مسئولیت شان اگر حکم قاضی برایشان صادر می شد، می گفتم ببرید به این زندان شیشه ای و مردم ببینند که جمهوری اسلامی با مسئول متخلف چه برخوردی دارد؛ هیچ تعارفی ندارد.

پیش بینی شما درمورد ترکیب مجلس بعدی چیست؟ فکر می کنید این جریانی که شما خیلی هم به آن انتقاد دارید چطور خواهند بود؟

بستگی به مشارکت مردم دارد. این جریان عقبه اجتماعی خاص خودش را دارد که من آنها را حتی در قشر مذهبی هم تعریف نمی کنم. عقبه خاصی هستند. این جریان اصلا هم مورد اقبال حتی بچه های مذهبی حقیقی و انقلابی نیست. این جریان تمام تلاشش اینست که مشارکت پایین باشد.

می دانم و از پشت پرده شان حرف هایشان را شنیده ام. اگر مشارکت مردم متوسط هم باشد، بطور قطع این ها راه پیدا نخواهند کرد، اما اگر مشارکت حداقلی باشد، متاسفانه باید بگوییم که راه پیدا خواهند کرد.

ممکن است بعضی ها پس از مشاهده نظرات شما این تصور برایشان به وجود بیاید که شما دارید این حرف ها را برای رای جمع کردن می زنید. پاسخ تان به این نگاه چیست؟

من اعتقادم اینست که خدا بر دل ها آگاه است. این برای من خیلی مهم می باشد و اقداماتی را هم که انجام داده ام با همین ذهنیت پیگیری کردم. اگر کسی آمد حرف مردم را زد، آنرا پیگیری کرد و با اصرار به نتیجه رساند بگوییم دارد برای رای این کار را می کند حرف زیبایی نیست.

مثلا در ماجرای خودرو ما چند سال پیگیری کردیم تا به نتیجه رسید، یا صیانت یا موارد دیگر. ضمن این که حتی اگر برای رای هم باشد خیلی خوب است که نمایندگان برای رای هم که شده پیگیر مشکلات مردم باشند و گره ای از مشکلات شان باز کنند. اگر بخواهیم چنین نگاهی داشته باشیم ازاین رو هر نگاهی که هر نماینده ای دارد ریز و درشتش را برای رای تلقی می نماییم، حتی اگر برای رای هم باشد همین که مشکلی از مردم رفع می کند کفایت می کند.

این را هم باید بگویم که عناوینی که خودم پیگیری کردم به علت حساسیتی که داشت بیشتر از این که منافعی برای من داشته باشد سبب شد جریانات خاصی ضد من فعالیت کنند و شاید به خاطر چنین پیگیری هایی حتی من به مرحله انتخابات و رای گیری هم نرسم.

۲۱۹۲۱۸



منبع:

1402/08/28
21:42:54
5.0 / 5
272
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سیاسی بین الملل