یك كارشناس مسائل بین الملل:

سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین در امتداد برگرداندن موازنه تجاری به نفع ایران است

سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین در امتداد برگرداندن موازنه تجاری به نفع ایران است

به گزارش سیاسی، یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین اشاره کرد: سفر رییس جمهور به کشورهای آمریکای لاتین در امتداد برگرداندن موازنه تجاری به نفع ایران و تقویت روابط اقتصادی اقدام درستی است.


الهه نوری در گفت و گو با ایسنا در تحلیل خود از سفری که رییس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در آمریکای لاتین دارد، اظهار داشت: در نظر داشته باشیم ارتباطات جهانی آن چیزی نیست که فکر نماییم تنها باید با ابر قدرت ها ارتباط برقرار نماییم، ما برای اینکه بتوانیم منفعت ملی خودمان را پیش ببریم نیاز داریم به لحاظ اقتصادی و توسعه با سایر کشورها که دارای مزیت های اقتصادی هستند، تعامل داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ایران تاکید بر تعامل با آمریکای لاتین دارد آن هم با کشورهایی که به لحاظ سیاسی با ما همسو هستند، اشاره کرد: ایران تلاش دارد تا روابط خودرا مستحکم تر کند، البته واقعیت این است تعامل ایران پس از انقلاب اسلامی با کشورهای آمریکای لاتین از زمان ریاست جمهوری خاتمی با کشورهایی مانند ونزوئلا آغاز شد و در حد دیدار سران و رفت و آمدها بود و بعد از آن در دوران احمدی نژاد به سطح بالایی از روابط رسیدیم، در زمان آقای روحانی نیز اولویت رفع تحریم ها بود، این روابط از بین نرفت تا حدودی کم رنگ شد و الان در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی در تلاش هستیم تا تقویت شود.
این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همین طور اظهار داشت: نزدیک شدن و ارتباط با کشورهایی که با ما همسو هستند در وضعیت فعلی خوب است، همکاریهای اقتصادی از طرفی به نفع آن کشورها هم است البته ما بیشترین همکاری اقتصادی را با برزیل داریم.
این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اشاره کرد: بنظر می رسد رییس جمهور و هیات همراه و وزرای وی به این سمت می روند که روابط با کشورها به لحاظ اقتصادی را گسترش دهند، برمبنای پیش بینی های انجام شده حجم مراودات تجاری تا ۲۰ میلیارد دلار هم برسد این موقعیت به لحاظ اقتصادی دستاورد است بغیر از بحث های سیاسی که می تواند وجود داشته باشد.
نوری همین طور اظهار داشت: نظم جهانی به شکلی است که بااینکه ابر قدرت ها دست برتر را دارند اما باید کوشش کرد با کشورهایی غیر از ابر قدرت ها روابط را هم سیاسی و هم اقتصادی گسترش داده و استواری بخشید.
وی یاد آور شد: آمریکای لاتین محدود به چند کشور نیست این منطقه دارای ۲۰ دولت - ملت مستقل است و ۱۴ کشور مشترک المنافع هستند و شما به هر نقطه از این منطقه نگاه کنید دارای پتانسیل و قابلیت با بهره برداری بسیار است.
این استاد دانشکده مطالعات جهان اظهار داشت: معتقدم توجه به کشورهای آفریقایی یا آمریکای لاتین که تا حالا توجه چندانی به آنها نداشتیم کار بسیار خوبی است، بدین سبب سفر رییس جمهور در امتداد برگردان موازنه تجاری به نفع ایران و تقویت روابط اقتصادی اقدام درستی است.
نوری با اشاره به اینکه نیاز داریم تا به کشورهایی که رنج امپریالیسم و استعمار را چشیده اند دقت کنیم، اظهار داشت: ایران و ونزوئلا از دوران تاسیس اوپک با یکدیگر همکاری هایی داشتند و از کشورهای فعال در تاسیس اوپک بوده است اما می توانیم تصور نماییم که تا چه اندازه کم کاری شده و دو کشوری که پتانسیل بالایی در حوزه نفتی دارند کوتاهی کرده اند.
این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اشاره کرد: معتقدم اولویت از مسائل نفتی باید فراتر برود و در عرصه بازارهای تمام شده، کشاورزی و... نیز ورود کنند در حقیقت باید سایر بخش های اقتصادی را هم در نظر گرفت و رابطه پایدار باشد نه گذرا و موقتی.
نوری در آخر با تأکید بر اینکه توجه به کشورهای آمریکای لاتین باید در اولویت سیاست خارجی باشد، اظهار داشت: چه تحریم داشته باشیم چه نداشته باشیم کم کاری های زیادی انجام شده و کار درست تر این است که تحت هر شرایطی به کشورهایی مانند آمریکای لاتین و آفریقا دقت کنیم.




منبع:

1402/03/21
09:29:58
5.0 / 5
401
تگهای خبر: آمریكا , ایران , دولت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
سیاسی بین الملل