واکنش پاریس به بسته شدن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران

واکنش پاریس به بسته شدن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران

سیاسی: سیاسی: وزارت امور خارجه فرانسه در پی اعلام بسته شدن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران که در واکنش به اقدام موهن یک نشریه فرانسوی انجام شد، واکنش نشان داد.


به گزارش سیاسی به نقل از ایسنا، وبگاه شبکه العربیه نوشت، به دنبال اقدام توهین آمیز یک نشریه فرانسوی که با واکنش ایران مواجه و به بسته شدن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران منجر گردید، وزارت امور خارجه فرانسه در اطلاعیه ای در رابطه با این اقدام ایران اظهار داشت: در این مرحله، ما هیچ اطلاعات رسمی در مورد اظهارات رسانه ای مقامات ایرانی در مورد تعطیلی موسسه تحقیقات فرانسه در ایران (IFRI) دریافت نکرده ایم. بدیهی است که اگر این حقیقت داشته باشد مایه تاسف خواهد بود.
بنا بر گزارش العربیه، وزارت امور خارجه فرانسه افزود: این موسسه یک مرکز فرهنگ و بحث است که در سال ۱۹۸۳ با ادغام هیئت دیرینه شناسی فرانسه در ایران، که خود در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده بود و موسسه فرانسوی مطالعات ایرانی در تهران، که در سال ۱۹۴۷ توسط هانری کوربین تأسیس شده، بوجود آمد.
وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در اطلاعیه ای در رابطه با بسته شدن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران، اعلام نمود: با تکیه بر مسئولیت غیرقابل انکار دولت فرانسه در مقابل نقض حرمت آزادی، هتک حقوق بشر، اهانت به ارزشهای دینی، تعدی به باورهای مذهبی و تهدید حاکمیت ملی دیگر کشورها از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حاکمیت دولت فرانسه، سکوت در مقابل اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازبینی در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می کند.
بدیهی است مطالبه ملت ایران از دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان و مروجان اقدامات موهن اخیر و پیشگیری از تکرار آنها با جدیت پیگیری شده و تدابیر مقتضی در این حوزه هم اتخاذ خواهد گردید.




منبع:

1401/10/16
12:41:49
5.0 / 5
441
تگهای خبر: ایران , دولت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیاسی بین الملل