معاون كنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه خبر داد
افتتاح میز خدمت كنسولی با هدف تسهیل عرضه خدمات كنسولی به مردم
به گزارش سیاسی معاون كنسولی، مجلس و ایرانی ها وزارت خارجه در برنامه افتتاحیه مجموعه «نشست های امور كنسولی؛ چالش ها و راهكارها» با تاكید بر لزوم رویكرد مسأله شناسانه به مقوله امور كنسولی اظهار داشت: در طول سالیان متمادی این تلقی شكل گرفته كه بخش كنسولی بخش اپراتوری صرف است و بیشتر از آنكه كار فكری باشد، كاری یدی است.
به گزارش سیاسی به نقل از ایسنا، جابری انصاری اضافه کرد: این طرز تلقیِ نادرست آفات و صدمه های گوناگونی را به دنبال داشته است، که همچون آنها می توان به مغفول ماندن مسئله آموزش نیروی انسانی و جدا ماندن بخش کنسولی از رودخانه جاری دیگر بخش های وزارت امور خارجه اشاره نمود.
به اعتقاد وی بخش کنسولی به علت آنکه در ارتباطِ بی واسطه با مردم است سنجش عملکردش هم با متر و معیار نظر و رضایت مردم صورت می گیرد و در مورد آن نمی توان لفاظی و فلسفه بافی کرد؛ مردم یا رضایت دارند یا ندارند و بخش مهمی از تصور مردم نسبت به کارآمدی وزارت خارجه در بخش کنسولی شکل می گیرد.
جابری انصاری مغفول ماندن بحث آموزش در این عرصه را صدمه دیگری دانست که به بخش کنسولی تحمیل شده است، در صورتی که آموزش کارشناسانی که هر روزه در معرض مشکلات مختلف مردم قرار می گیرند و باید با اجتهاد خود در حدود قوانین و مقررات کشور این مشکلات را حل کنند، مهم تر از آموزش افراد در حوزه های انتزاعی با مسایل ناملموس تر است.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانی ها وزارت خارجه ایستایی قوانین و مقررات در مقایسه با تحولات پرشتاب زمانه را یکی دیگر از مشکلات مبتلا به بخش کنسولی دانست و با اشاره به تحولاتی که در دنیای امروز در حوزه مسایلی چون مهاجرت، ملی گرایی و تابعیت ایجاد شده، اظهار داشت: نیازها و مشکلات حوزه پویا و نوشونده ای مانند حوزه کنسولی را نمی توان با ابزار قوانین و مقرراتی که دهه ها پیش تدوین شده برطرف کرد. به صورت مثال قانون تابعیت در ایران در سال ۱۳۱۳ تدوین شده و از آن زمان تابحال تحولات بسیاری در ایران و جهان در حوزه مسائل مربوط به تابعیت رخ داده، تحولاتی که طبعاً فراتر از حدود تصور قانونگذار در زمان تدوین این قانون بوده است.
وی ادامه داد: معنا و تعیین کنندگی مفاهیمی مانند ملی گرایی، دولت - ملت و حقوق شهروندی در سیر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است و بی توجهی به همین مسئله بدیهی می تواند مشکلات بسیاری را در روند خدمتگزاری به مردم ایجاد کند.
جابری انصاری تحولات صورت گرفته در معاونت کنسولی مجلس و ایرانی ها وزارت خارجه را بر اساس همین نگاه بنیادی توصیف کرد و اضافه کرد: با چنین پیش فرض هایی معاونت کنسولی توانست در یک سال قبل مسایل گوناگونی را که ظاهراً لاینحل به نظر می رسید، در دستور کار قرار دهد و زمینه حل آنها را فراهم آورد.
وی افزود: همچون این مسائل می توان به زمینه سازی حل مشکل عدم صدور شناسنامه های جدید برخی از اتباع ایرانی مقیم خارج و همینطور تمهید حل مشکل ارائه خدمات کنسولی به همه ایرانی ها مقیم خارج که پیش تر با خوانش نادرست از قوانین و مقررات بعضی از آنان، از حق خود محروم شده بودند اشاره نمود.
جابری انصاری اجرای پروژه مهم تنقیح و روزآمدسازی مقررات و بخشنامه های مختلف حوزه کنسولی را که در بعضی موارد متناقض یا متنافر با یگدیگر بودند و باعث سرگردانی کارشناسان و مدیران در تعامل با درخواست های کنسولی مردم می شد و یا زمینه تفاسیر سلیقه ای و گزینشی از مقررات به ضرر مراجعین مردمی را فراهم می کرد، همچون امور مهم دیگری دانست که با همت معاونت کنسولی انجام شده و ابراز امیدواری کرد با تکمیل فرآیند تنقیح مقررات همه حوزه های کنسولی و بارگذاری مجموعه مقررات منقح و روزآمد در سامانه قوانین و مقررات کشور و سامانه های وزارت امور خارجه، روند عرضه خدمات کنسولی شفاف و روان به ایرانی ها و مراجعین غیر ایرانی به نحو آشکاری تسهیل شود و بهبود یابد.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانی ها وزارت امور خارجه همینطور پروژه میز خدمت کنسولی را که مرحله آزمایشی آن شروع شده و به زودی و بعد از رفع مشکلات موردی آن، به صورت رسمی و با حضور وزیر امور خارجه و خبرنگاران رسانه های گروهی افتتاح می گردد، از دیگر اقدامات مهم و جدید این معاونت دانست که با هدف تسهیل عرضه خدمات کنسولی و تعمیق فرهنگ عرضه خدمات حداکثری، روان و شفاف به مردم و مراجعین طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.
جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: با اصلاح سامانه های الکترونیک کنسولی و ایرانی ها وزارت خارجه، میزان رجوع فیزیکی و حضوری مردم به میزهای خدمت به حداقل رسیده و روند بهبود و تسهیل خدمات کنسولی همچنان تکمیل شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب