گمانه زنی ها در رابطه با تشکیل ۲ مجلس جداگانه در کشور

گمانه زنی ها در رابطه با تشکیل ۲ مجلس جداگانه در کشور

به گزارش سیاسی، ایلنا نوشت: نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: ما همچون مجالسی در دنیا هستیم که تولید قانون در آن زیاد است. یعنی هیچ جای دنیا این میزان قانون تولید نمی کنند.



مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سؤال که برخی در اظهارنظرهای مختلف، از تشکیل دو مجلس جداگانه قانون گذاری و مجلس نمایندگان صحبت می کنند. ساز و کار مطرح شدن چنین ایده ای وجود دارد، اظهار داشت: در گذشته، این اتفاق در کشورهای دیگر هم رخ داده است. اما هر کشوری باید متناسب با شرایط خودش تصمیم بگیرد. نظر شخصی من اینست که اگر ما بخواهیم یک ساماندهی در مجلس موجود داشته باشیم، باید تصمیمات بهتری اتخاذ نماییم تا دیگر تشکیل دو مجلس لزوم نداشته باشد.

وی اضافه کرد: ما همچون مجالسی در دنیا هستیم که تولید قانون در آن زیاد است. یعنی هیچ جای دنیا این میزان قانون تولید نمی کنند. ازاین رو اگر ما دقت نماییم، قانون کم ضرورتی ندارد چون هم اکنون بیشتر از ۷۰ درصد قوانینی که ما تولید می نماییم، اصلاح قانون است. معنایش اینست چون خیلی از قوانینی که ما تصویب می نماییم، بی کیفیت هستند پس از مدتی به دنبال اصلاح آنها خواهیم رفت. چرا ما قانون بی کیفیت تولید می نماییم که بعد به دنبال اصلاح آن قانون، میلیاردها تومان هزینه نماییم و به دنبال اصلاح قانون باشیم؟ نکته دوم این که مجلس دو وظیفه دارد، یکی وظیفه قانون گذاری و دیگری وظیفه نظارت بر اجرای قانون. معمولاً در مجالس ما کمتر به نظارت بر اجرای قانون پرداختند.

میرسلیم: فضای مجازی بی در و پیکر است، باید قانونمند شود /فعالان فضای مجازی باید شناسایی و دارای پروانه کسب و کار شوند

کوهکن: دخل و تصرف در مصوبات به جایگاه تقنینی مجلس لطمه می زند /هیات رئیسه امانتدار باشد

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: حالا ما قانون را تولید نماییم، اگر اجرا نشود چه فایده ای دارد؟ ما قانون را زیاد و با عجله تولید می نماییم. باید قوانین با کیفیتی تولید نماییم که شاهد چنین نابسامانی هایی نباشیم. نکته آخر اینست که مجلس آینده می تواند تحت تنوین و اصلاح قوانین باشد. ما خیلی قوانین مختلف تولیدشده داریم که موازی هم هستند که مابین آنها تفاوت هایی وجود دارد. ازاین رو باید روی تنوین قوانین بیشتر وقت بگذاریم. نگاه آخر این که اگر ما دو مجلس ایجاد نماییم، هدف مان اینست که یک مجلس نگاه به منافع محلی نداشته باشد. مجلس عوام مسائل محلی و مجلس خواص مسائل ملی را بررسی کند. اما مسأله اینجاست سطح همین مجلس را بالاتر بیاوریم، معیارها و شاخصهای ورود را سنگین تر نماییم و آدم های ملی تر وارد مجلس نماییم. ما باید به اسناد بالادستی دقت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون سه سند داریم و هر سه سند مسیر خودش را می رود. این موارد سهل انگاری است و تا همین جا هم شدنی است. حالا یک مجلس دیگر را هم برایش ایجاد نماییم آیا واقعا می تواند کار خاصی انجام دهد؟ ما هم اکنون سه دسته سند داریم: سند بودجه، سند برنامه و سند اسناد بالادستی و هرکدام راه خودشان را می روند. سند بودجه باید کاملا در جهت قانون برنامه باشد. تمام هدف های سند برنامه باید برای سند بودجه باشد. یعنی همه پول ها باید در جهت برنامه تنظیم شود. شما تمام قوانین برنامه ما را نگاه کنید بین ۲۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده است. پس بودجه و قانون برنامه راه خودشان را می روند. هم اکنون شما نگاه کنید و ببینید کدام یک از اهداف چشم انداز محقق شده است. چون وقتی ما برنامه را می نویسیم، برنامه نیست و به شکلی بودجه است. به شکلی توزیع منابع پول است. مسیر حرکت نیست. یعنی هم اکنون در بحث انرژی ما ناترازی داریم. مثلاً در فصل سرما روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز کم داریم و باید این مشکل ناترازی حل می شد. زشت است، کشوری که روی گاز خوابیده برای زمستان دغدغه گاز داشته باشد و کارخانه و دانشگاه را تعطیل کند.

لاهوتی اضافه کرد: در مبحث برق، در فصل تابستان و اوج مصرف برق ۱۲ هزار مگابایت مصرف کم داریم و ناچاریم کارخانه ها، دانشگاه ها و مدرسه ها را تعطیل نماییم. یا در بنزین ناترازی داریم و به چیزی حدود ۱۰ میلیون لیتر می رسیم. اگر ما هم اکنون پیشگیری نکنیم همینطور است. ناترازی در بانک ها، ناترازی در صندوق ها؛ ۱۷ صندوق بازنشستگی داریم و هر ۱۷ صندوق ورشکسته هستند. در قانون بودجه سال جاری دولت فقط ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق ها تنظیم می کند. تا کی می توانیم به این وضعیت ادامه دهیم؟ آیا مجلس دیگری داشته باشیم شق القمر می کند؟ همین مجلس شق القمر کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به مبحث صندوق ها توجه نشود می تواند برای ما چالش ایجاد نماید، همین مجلس این مورد را حل کند. در ناترازی های در ارتباط با مبحث انرژی، اگر ما ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نکنیم، حتی در وزارت نفت که ما ۸/۳ دهم میلیون بشکه نفت تولید می نماییم، در آینده همین میزان را نمی توانیم صادر نماییم یا حتی مصرف خودمان را تأمین نماییم. ما فقط محدوده شهرستان خودمان را می بینیم و روزانه با طرح های محلی به دنبال تصویب آن در مجلس هستیم. متوسط عمر پروژه های عمرانی ما بالای ۱۵ سال است و این وحشتناک است. من تصورم اینست که یک مجلس می تواند کشور را اداره کند اما به شرطی که ترکیب مجلس، ترکیب همراهی باشند که بیشتر به منافع ملی توجه نمایند. یعنی وقتی می گوییم مشکل برق را حل نماییم، به دنبال این نباشند که بگویند به من پولی بدهید تا برق شهر خودم را اصلاح کنم. باید ناترازی را اصلاح کنم. اگر ناترازی را اصلاح کنند، مشکل برق شهر خودش هم حل می شود. ازاین رو به اقتصاد کشور هم آسیب وارد نمی شود.

لاهوتی در مورد راهکار حل مبحث تعدد قوانین که حتی خود نمایندگان هم از آن گله می کنند، اظهار داشت: نمایندگان این حق را دارند که طرح بدهند. اما به نظرم باید تلاش نماییم تا تعداد لوایح از دولت بیشتر باشد. برپایه قانون، دولت می تواند لایحه بدهد و نمایندگان می توانند طرح ارائه نمایند. ما باید به دولت فشار بیاوریم که لایحه بدهد. ما یکبار خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم به ایشان گفتیم دولت یک لایحه داده، ما آنقدر در آن لایحه تغییرات ایجاد می نماییم که از مفهوم خودش خارج می شود. ازاین رو پیشنهاد من اینست که ۱۳ کمیسیون تخصصی در مجلس آینده، با دولت بنشیند و بسته تهیه کنند. مثلاً کمیسیون اقتصادی دارای چالش های اصلاح قانون است و با دولت بنشیند بندهای قانونی آنرا اصلاح نماید تا به یک فهم مشترک با دولت برسد. به ترتیب مابقی حوزه ها به همین شکل رفتار کنند. دولت و مجلس ۱۳ بسته قانون گذاری مشترک بین خویش را تهیه و آماده کنند. دولت لوایح خودش را بدهد و مجلس بقیه وقت خویش را در بحث نظارت بگذارد.

۲۱۹۲۱۸


1402/10/01
13:21:12
5.0 / 5
520
تگهای خبر: برنامه , تخصص , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
سیاسی بین الملل