فوتبالیست ها لندروور ۳ میلیاردی را وارد کردند و قیمت آنرا ۱۰۰ میلیارد تعیین کرده اند

فوتبالیست ها لندروور ۳ میلیاردی را وارد کردند و قیمت آنرا ۱۰۰ میلیارد تعیین کرده اند

به گزارش سیاسی، ایلنا نوشت: جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس اظهار داشت: هدف ما این است که افراد هدفشان ار خرید ماشین اقدام سرمایه ای نباشد، به عنوان مثال فوتبالیست ها لندروور 3 میلیاردی را وارد کردند و قیمت آنرا 100 میلیارد تعیین کرده اند. اگر واردات خودرو های خارجی به اندازه باشد هیچ گاه خودروی 3 میلیاردی 100 میلیارد نمی گردد. وقتی بازار رقابتی شود خودرو از حالت سرمایه ای خارج می شود.


جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست درباب واردات خودرو های کارکرده اظهار داشت: حتما اگر دولت واردات خودرو های نو و کارکرده را درست انجام دهد اساسا موجب کاهش قیمت می شود، البته دولت تا حالا در حوزه واردات خودرو های نو موفق نبوده است.
رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: پس از مصوبه مجلس برای واردات خودرو های خارجی قیمت لندکروز که ۲ ماه پیش ۴ میلیارد بود به ۲ میلیارد کم شده است. اگر واردات درست صورت گیرد و مردم خودرو ها را در کف خیابان ها و جامعه ببینند باز هم شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: در آئین نام جدید واردات خودرو های کارکرده خارجی ۳ تغییر اساسی اعمال شده شرط یک میلیارد دلار حذف شده، حجم موتور و سقف دلاری هم حذف شده و اشخاص حقیقی هم می توانند مبادرت به واردات خودرو کنند.
وی افزود: در این بخشنامه هیچ اشاره ای به حجم موتور نشده وقتی هیچ اشاره ای نشده یعنی می توان با هر حجم موتوری مبادرت به واردات کرد و سقف قیمت هم تعیین نشده است. این بخشنامه که توسط وزارت نوشته شده کامل است و می تواند به آسانی بازار را از انحصار خارج کند.
وی افزود: هر فرد حقیقی با بهره گیری از کد ملی اش می تواند با ثبت سفارش از محل سپرده ارزی خود و پس از تایید بانک مرکزی مبادرت به واردات خودروی خارجی کند. از همان ابتدا در بحث ارز برای خودرو های نو هم روی آن بحث داشتیم اما وقتی یک میلیارد دلار ارز را برای واردات خودرو گذاشته ایم عملا خواسته ایم افسار واردات را در دست خود اشخاص تاثیر گذار در واردات نگه داریم.
رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: اگر می بینید هم اکنون ۹ ماه از قانون تسهیل واردات خودرو های نو گذشته و قطره چکانی خودرو ها وارد می شود دلیلش همین مسئله است. ما در مسئله ارز ابتدا باید ارز خانگی را فعال نماییم و برمبنای آمار غیر رسمی گفته شده در خانه های ایرانیها بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار پول وجود دارد.
وی افزود: این دلارها به بازار نمی آید چون مردم آنها را به عنوان پس اندازه در نظر گرفته اند و علاوه بر این اعلام نموده ایم که هر شخصی بیش از ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار ارز داشته باشد به عنوان قاچاق شمرده می شود و با این افراد به عنوان مجرم برخورد می شود، این مساله باید حل شود برای اینکه خیلی از مردم پس انداز ارزی خودرا که اصطلاحا به آن ارز توبالشی گفته می شود را به بانکها نمی برند.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مردم حاضرند برای خودروی خوب ارزشان را هزینه کنند ولی به شرطی که برای آنها پیگرد نداشته باشد. شرکت های که اکنون خودرو مونتاژ می کنند ارز می گیرند قطعات وارد می کنند و اینجا سرهم می کنند و بعد ماشین را به ریال به مردم می فروشند، آنها چطور این ریال را باردیگر به ارز تبدیل می کنند و مبادرت به واردات می کنند؟ آنها این ارز را در رینگ صادراتی تبدیل می کنند.
وی افزود: بانک مرکزی یا دولت باید فراخوان بگذارد و شرکت های خصوصی که در خارج از کشور حضور دارند و طبعا ارزشان هم در خارج از کشور وجود دارد ارزشان را تبدیل به خودرو کنند و ما فقط نظارت بر واردات داشته باشیم یعنی بحث ارز را از بانک مرکزی به مردم و شرکتها منتقل نماییم.
رشیدی کوچی افزود: در این بخشنامه تقریباً تمام استانداردها توسط شرکت ملی استاندارد پذیرفته شده است.
ایشان سپس با اعلان اینکه خودروی ۲۰ هزار دلاری خارجی گران نیست افزود: منظور من در سطح جهانی است، خودروی ۲۰ هزار دلاری در سطح جهان خودروی اقتصادی شمرده می شود ولی ارزش پول ما پایین است. عموم مردم ما هم خودروی ۲۰ هزار دلاری می خرند برای اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون معادل همین ۲۰ هزار دلار است.
وی افزود: ما باید تعریفی از خودروی لوکس داشته باشیم. ضمن این که دولت تعرفه واردات برای واردات تعیین کرده و هر چه قیمت خودرو پایین تر باشد تعرفه واردات کمتری می پردازد، تعرفه می تواند واردات را کنترل کند و دولت هم از ۷۰ تا ۸۰ درصد تا ۱۷۰ درصد تعرفه تعیین کرده است.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: بهترین روش کنترل تعیین تعرفه واردات است. هم اکنون با ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار می توان خودرو های بسیار عالی خارجی را وارد کشور کرد که این خودرو نهایتاً ۱ و نیم میلیارد برای فرد تمام می شود، اگر دولت تعرفه را کم کند می توان با قیمت پایین تر هم خودرو وارد کرد.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هدف ما این است که افراد هدفشان ار خرید ماشین اقدام سرمایه ای نباشد، به عنوان مثال فوتبالیست ها لندروور ۳ میلیاردی را وارد کردند و قیمت آنرا ۱۰۰ میلیارد تعیین کرده اند. اگر واردات خودرو های خارجی به اندازه باشد هیچ گاه خودروی ۳ میلیاردی ۱۰۰ میلیارد نمی گردد. وقتی بازار رقابتی شود خودرو از حالت سرمایه ای خارج می شود.
این نماینده مجلس افزود: وقتی بازار اشباع شود، قیمت خودرو بالا نمی رود. وقتی واردات صورت گیرد خواه ناخواه بصورت پلکانی روی تمام نرخها تاثیر می گذارد. وقتی با ۸۰۰ میلیون بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۰ بتوان خرید آیا بر قیمت خودروی داخلی تاثیر می گذارد یا خیر؟
وی افزود: وقتی واردات درست صورت گیرد و عرضه و تقاضا متناسب شود، افراد برای مصرف خود خودرو وارد می کنند.
۲۲۷۲۲۷



منبع:

1402/05/27
00:12:50
5.0 / 5
330
تگهای خبر: استاندارد , ایران , برنامه , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
سیاسی بین الملل