علی ربیعی :

گروههای مردم نهاد می توانند از فروپاشی اجتماعی پیشگیری کنند

گروههای مردم نهاد می توانند از فروپاشی اجتماعی پیشگیری کنند

به گزارش سیاسی، ایلنا نوشت: وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از سیاست گذاری هایی که در این دوران باید اتخاذ شود فربه کردن حوزه عمومی و نهادهای مدنی است. متاسفانه اغلب تشکل ها از فقدان سیاست گذاری و کاسته شدن از حمایت ها و تعدادی دیگر هم از فشارها و محدودسازی ها به بهانه های مختلف_ با ریشه سیاسی_ سخن می گویند.



علی ربیعی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در دورانی که فقر دیگر به یک گروه هرچند بزرگ محدود نمی شود و شرایط اقتصادی و سیاست گذاری های خارجی و اقتصادی بگونه ای است که فقر دهک های بسیاری را در کشور در بر گرفته است تحقیقات نشان می دهد که نقش گروههای مردم نهاد، گروههای اجتماعی، خانواده و حتی افراد در چنین مواردی می تواند از مقدمات عواقب ناگواری همچون فروپاشی اجتماعی پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: گفتگوی خیلی از نهادهای مردمی نشان داده است که هیچ سیاست رفاهی و برنامه مشخصی از جانب نهادهای دولتی برای تعیین برنامه های مشترک، واگذاری برخی مسئولیت ها به این نهادهای مردمی و افزایش ظرفیت سمن ها و خیریه ها، وجود ندارد.

ربیعی تصریح کرد: برخی سیاست هایی که در دهه۹۰ دنبال شد؛ مانند بازماندگی از تحصیل و مشارکت با سمن ها، ایجاد پایگاه های اطلاعاتی با مشارکت نهادهای مدنی، بازبینی در قانون جامع معلولان با همکاری سمن ها و جهت گیری برای سیاست های اشتغال های حمایتی و.... تجاربی هستند که می توانند به این شیوه کار کمک می کنند.

وی ضمن اشاره به این که بزرگ کردن جامعه مدنی و حوزه عمومی بخصوص سازمانهای مردم نهاد و خیریه ای و تشکل های صنفی یکی از سیاست هایی بود که دنبال می شد، اظهار داشت: در خلال شش سال شاهد افزایش های ۱۰۰ درصدی بعضی از موارد مثل تشکل های صنفی و یا سازمان های خیریه ای بودیم.

ربیعی اذعان کرد: یکی از سیاست گذاری هایی که در این دوران باید اتخاذ شود فربه کردن حوزه عمومی و نهادهای مدنی است. متاسفانه اغلب تشکل ها از فقدان سیاست گذاری و کاسته شدن از حمایت ها و تعدادی دیگر هم از فشارها و محدودسازی ها به بهانه های مختلف_ با ریشه سیاسی_ سخن می گویند. در چنین شرایطی به جای سیاست گذاری های «سمن گستر»، سیاست های «سمن محدود» اتخاذ می شود.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد و نهادهای مدنی و گروههای اجتماعی مختلف علاوه بر وظایفی که در کاستن از رنج جامعه دارند هر یک می توانند به مثابه میانجی های اجتماعی برای گفتگو، آرامش و حل مسائل اقشار در دهک های پایین و دارای فرصت های نابرابر عمل کنند.

وی تصریح کرد: همه ما در جامعه مسیری جز افزایش مسئولیت اجتماعی فردی گروهی و جمعی نداریم و لزوم تاریخی ما ایجاب می کند که بیشتر از گذشته سایه سار دیگران شده و هرکدام به وسع خود در نهادهای مدنی حضور یابیم و به سهم خود وظیفه ای را برای بهبود وضع ایران و ایرانی ها دنبال نماییم.



بیشتر بخوانید:
علی ربیعی: اقدامات جزیره ای نمی تواند نتیجه موثر برای مواجهه با فقر داشته باشد هشدار علی ربیعی: با ردصلاحیتهای گسترده در نهادهای مردم نهاد، اخراج اساتید و رفتارهای تند، جامعه را به سمت ناآرامی می برید
۲۱۶۲۲۰



منبع:

1402/04/26
13:53:42
5.0 / 5
566
تگهای خبر: ایران , برنامه , جامعه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سیاسی بین الملل