ظریفیان:

واقعه عاشورا توان پاسخ گویی به سوالات امروز را دارد

واقعه عاشورا توان پاسخ گویی به سوالات امروز را دارد

به گزارش سیاسی استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره مجموعه حقوق مطرح شده در واقعه عاشورا اظهار داشت: حق حیات، حق اقلیت، آزادی در مقابل حكومت، حق مقابله با سانسور و انحصار اطلاعات و حقوق جامعه مدنی در مباحث امام حسین (ع) پررنگ است.


به گزارش سیاسی به نقل از ایسنا، غلامرضا ظریفیان در پنجمین برنامه از سلسله نشست های «عاشورا و امروز ما» که در کانون توحید برگزار می گردد با طرح این سوال که چه نیازی است پس از ۱۴۰۰ سال به واقعه عاشورا بپردازیم، اظهار داشت: پرسشها و نیازهای انسان در جهان امروز، ابعاد گسترده تری نسبت به جهان روز گذشته دارد. واقعه عاشورا نیز مشمول همین نیازها و پرسشهاست و طبیعتا انتظارات و سوالات ذهن انسان امروز درباره ابعاد و ماهیت این واقعه، نسبت به انسان ده ها و صدها سال قبل متفاوت می باشد.
وی با اعلان اینکه نیازهای امروز ما به عاشورا بمراتب فراتر از انسان گذشته است، توضیح داد: انسان مدرن در چارچوب حیات معنوی و حیات اجتماعی پرسش می کند. بااینکه برخی معتقدند جهان جدید جهان کمیت است و معنویت در حاشیه مادیات قرار گرفته، اما انسان قرن ۲۱ پرسشهای معنوی فراوانی دارد.
این استاد دانشگاه تهران با اعلان اینکه انسان در طول تاریخ برای خود بت های عینی و ذهنی فراوانی ساخته، اظهار داشت: در عرفان حسین (ع)، بزم و رزم با هم آمیخته شده و با همین عرفان به جنگ طاغوت می رود. تنها با عرفان حسین (ع) می توان امروز در قرن ۲۱، به جنگ خودپرستی، خودخداپنداری و استفاده ابزاری از دین رفت.
ظریفیان با اشاره به چند گفتمان مطرح شده در مورد پیوند عاشورا با زمانه اظهار داشت: در قرن دو تا چهار هجری عمدتاً گفتمان سیاسی در جهان تشیع حاکم بود و با نگاه سیاسی به عاشورا نگریسته می شد. بعد از به حاکمیت رسیدن دولت شیعی آل بویه، گفتمان سیاسی به حاشیه رفت و گفتمان، سوگ محور شد.
وی افزود: اما در دوره قاجار ارتباط جامعه اسلامی با غرب موجب ورود مباحث مدرن و حقوقی و فلسفه سیاسی می شود. این گفتمان که از مشروطه شروع می شود گفتمانی عقلانی نسبت به واقعه عاشورا است و در آثار شریعتی، مطهری، شهیدی و صالحی نجف آبادی و دیگران مطرح می شود.
استاد تاریخ دانشگاه تهران با اعلان اینکه در یکی دو دهه اخیر، گفتمان حقوقی و جامعه مدنی در پرتو عاشورا شکل گرفته، توضیح داد: جامعه ایران که با این مباحث آشنا شده، با پرسشهای جدید مربوط به حقوق عمومی، حقوق اقلیت، مدنیت و سایر مباحث به سراغ عاشورا رفته و اتفاقا عاشورا ظرفیت پاسخ به این سوالات را هم دارد.
وی تصریح کرد: حق حیات، حق آزادی، حق اقلیت، آزادی در مقابل حکومت، حق مقابله با سانسور و انحصار اطلاعات و حقوق جامعه مدنی در مباحث امام حسین(ع) پررنگ است.
ظریفیان افزود: مجموعه حقوق مطرح شده در عاشورا را می توان به حقوق فردی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی تقسیم کرد. اما میراث حسین (ع) متناسب با گفتمان امروز چه در عرصه حیات معنوی و چه در عرصه حیات اجتماعی، ظرفیت پاسخگویی به پرسشهای روز را دارد.
استاد دانشگاه تهران درباره علت ناگفته ماندن قسمتی از ابعاد واقعه عاشورا اظهار داشت: شرایط زمانه و منافع گروههای مرجع و قدرت طبیعتا به نگاه خاصی به دین گرایش دارد و نگاه های فرقه ای و گفتمانی حاشیه ای هم به آن دامن می زند.
وی با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی ماموریت تامین و تسهیل حقوق مردم را دارد، اظهار داشت: امیرمومنان وقتی به حکومت رسیدند، نگفتند می خواهم مسجد بسازم. گفتند می خواهم حق مردم را بدهم، عدالت را برقرار کنم تا مردم بتوانند رشد کنند. ایمان اجباری، ایمان نیست. مردم باید بدون زور و تکلف، فضای رشد و تعالی داشته باشند.
ظریفیان در آخر درباره راه تبلور عاشورا در عرصه سیاست و جامعه امروز اظهار نمود: امام حسین(ع) نباید فقط در روز عاشورا خلاصه شود، چون امام مبین است و در همه حوزه ها سخن دارد و باید در همه مقاطع از آن بهره ببریم. البته به آینده فرهنگی جامعه امیدواریم، چون آگاهی جامعه رو به بهبود است.




منبع:

1399/06/08
14:55:27
5.0 / 5
1827
تگهای خبر: ایران , جامعه , شورا , عمومی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سیاسی بین الملل